onsdag, oktober 04, 2017

Rädd på tåget - rusta upp! (Krönika 2016)

Rikets andra stad, Göteborg, har mycket att erbjuda året om. Ibland blir det tjänsteresa dit, och det finns tåg eller bil att välja emellan. Jag är tågfantast från barndomen och miljövän. Dessutom representerar jag Gröna Kronoberg. Men inför nästa göteborgstripp tål det att tänka två gånger…

Senast på hemresa med SJ var jag allvarligt rädd på sträckan mellan Göteborg och Värnamo. Utetemperaturen var inte på minus och tåget går ju inte särskilt fort. Skrikande och knakande från tågets underrede i kombination med vagnens slängande från sida till sida gjorde att jag förväntade mig en olycka när som helst. Resan var både obekväm och skrämmande. Normalt använder jag tågtid till jobb, läsning eller vila, men här var det svårt att koncentrera sig och att koppla av.

Det är helt uppenbart att Kust-till-kust-banan måste renoveras, särskilt väster om Värnamo! Sydöstra Sverige behöver nå landets näst största stad på ett tryggt sätt för arbetspendling, näringsliv, studier och fritid. Denna upprustning måste prioriteras nu; kan absolut inte vänta på en eventuell höghastighetssatsning!

Sydost har på senare år skaffat mycket tät och praktisk trafik till Malmö/Köpenhamn. Detta har fått stor betydelse för regionen och uppskattas av resenärerna. Även om regeringen har satt käppar i hjulen senaste året när det gäller ID-kontroller. Vi har säkert inte behov av ett tåg i timman till Göteborg, men vi behöver kunna åka tryggt och säkert.

SJ har också en läxa att göra när det gäller servering ombord på Kust-till-kust-banan. Det finns inte ens en dryckesautomat, trots att resan mellan Kalmar och Göteborg tar fyra timmar enkel tur.

Inför förestående trafikplanering hoppas jag att ledande kommun- och regionpolitiker längs Kust-till-kust-banan gör gemensam sak för säkert resande i närtid­­­­ till och från Göteborg.

Inga kommentarer: