torsdag, december 01, 2005

Som åsnan mellan många hötappar

Idag finns det särskilt många saker som berör i informationsflödet - svårt att välja med andra ord.

Jag vill i alla fall börja med de apatiska flyktingbarnen, som ju skulle få en allmän amnesti fr o m mitten av november, fast den inte fick kallas så. (Principer är ju viktiga ibland i regeringssammanhang.) Lagändringen gjorde ju att de gömda flyktingarna delvis lockades ur sina gömställen.
Men vad händer då?
Jo, ett fåtal får sina fall granskade på nytt och bedöms få stanna. Andra får bara avslag på gamla grunder utan ny utredning och ut med dem. Dessutom har Migrationsverket, som avledningsmanöver och säkert också för att rättfärdiga sitt olydiga beteende, polisanmält en hel rad familjer för att misshandla/utnyttja sina barn.
Det ser ju ut som en vettig åtgärd i sig - men det verkar inte som om man verkligen bryr sig om hur det går för dessa barn. I vissa fall är det länge sedan händelserna inträffade, och åtgärder vidtas först nu. Och socialen runtom står där med stora frågetecken över hela sig - de har inget fått veta så att barnen kunnat få lindring, hjälp och stöd. Polisen har fått väldigt lite att gå efter i en del av fallen. Det luktar unket lång väg! Men media tar en annan vändning - och det är säkert det som är meningen.

Jag har ett födelsedagskort att fixa och en promenad till bilen att göra samt ett gruppmöte att ta mig till i kväll. Därför lämnar jag Dig till att själv fundera ut vad mer jag hade velat lufta idag. Skriv gärna en rad el två bland kommentarerna - Du har säkert egna funderingar!

Inga kommentarer: