måndag, december 26, 2005

Julfrid här hemma

God fortsättning på helgen!

Äntligen har julfriden lägrat sig här hemma! Vi firade på juldagen här, eftersom det var pappas julafton, så idag känns det som lugn och fin juldag, trots att det är annandag. Knäcka nötter, smaska lite godis och frukt, lättsamt på TV, lutfisk med tillbehör och bara rå om varandra. Vädret har varit mer än snålt idag, med kraftig vind och lite snöfall. Det har blivit ljust och vackert med ca 5 cm snö. Fåglarna har varit flitiga vid fågelbordet, för att kunna hålla värmen.

Det är årsdagen av tsunamin, men jag vägrar delta - dvs lyssna el titta på de oändliga program som sänds idag. Oron förra året för grannar och vänner som var iväg, men klarade sig, all nyhetsrapportering både då och nu, samt det omöjliga läget att kräva ut ansvar av regeringen gör att jag vägrar. Siktar in mig på KU-förhören och ev misstroendeförklaring då. Paus idag alltså, även om jag har min åsikt klar - ansvarslöst skött för ett år sedan från staten - naken okunskap och fel fokus helt enkelt - att bry sig mer om sitt eget revir än de nödställda medborgarna!

Julottan igår i Älmeboda kyrka var som vanligt en höjdare - (absolut inte tack vare prästen) med mängder av marschaller som kröner kyrkogårdsmuren och välkomnar besökarna vid 04.00 på morgonen och över 500 levande ljus som värmer och lyser inuti vår vackra kyrka så är det en höjdare att lyssna på julbudskapet i form av sång och musik samt textläsningarna. Härligt också att få se och önska alla en god jul - dem som man umgås med i vardagen eller bara ser då och då, men ändå hör ihop med genom att ha bott länge på samma plats och dela värderingar med i många fall. Sova kan man göra senare.

Tomten bjöd bl a på presentkort till ryggmassage - precis vad jag behöver, liksom det SPA-kort jag fick som avskedspresent från jobbet. Jag ska kunna njuta även efter julfriden - det ser jag fram emot i alla fall!

Ta vara på samvaron el besök någon som också är ensam - livet går inte i repris.

Inga kommentarer: