måndag, december 19, 2005

Det går för sakta...

... både med att möta de fattiga länderna i världshandeln (WTO) och med min julstädning. Fast idag har bådadera gjort vissa framtsteg.
Allvarligt talat - hur ska de fattigaste länderna behöva vänta till 2013 med att vi har avskaffat våra jordbrukssubventioner? De behöver ju uppsving genast! Nå, ett mycket litet steg har tagits i rätt riktning i och med dagens överenskommelse.

Apropå fattigt land, så fick jag en positiv överraskning i fredags. Hade fått en avi att hämta skrymmande brev på postens utlämningsställe. Trodde det var min restnoterade väggalmanacka som äntligen skulle levereras. Men döm om min förvåning, då det i stället låg ett knubbigt paket på disken. Ytteremballaget var en kartong för microprocessor Pentium X.X och jag förstod först ingenting. Sedan hittade jag en glädjande avsändare och började misstänka hur det låg till. Jag hade fått julklapp från Rwanda - ett paket väldoftande rwandiskt kaffe som jag kan ha att bjuda på i helgerna. I Rwanda pågår ett projekt i form av magisterprogram inom I(C)T som jag har varit med om att grundlägga. Härligt med livstecken därifrån.

Det är ett oroligt hörn av världen. Kongo har sina enorma problem och idag har Sverige stoppat biståndet till Uganda pga odemokratiskt styre och krigsliknande tillstånd. Lugnet i Rwanda rubbas ibland och Burundi är ytterligare en oroshärd. Det är så synd att freden inte kan bestå och folk leva sida vid sida. Då skulle länderna kunna utvecklas positivt betydligt snabbare än nu och det skulle finnas rejält framtidshopp.

Ja, så har det publicerats olika opionionsundersökningar. Jag väljer naturligtvis att tro på Sifos (brukar jag nog göra oftast) där Alliansen har stort försprång. Behövs positiva tankar också. De borgerligas satsning på fler poliser, så att vi får se dem livs levande även ute i mindre samhällen och på landet, välkomnar jag.

Nu gäspar jag som krokodilen i Nu ska vi sjungas Krokodilvisan, så det är nog bäst att säga godnatt!

Inga kommentarer: