söndag, december 04, 2005

Makten framför allt, så enkelt är det

Hoppas helgen har varit god. Jag har gjort som man ska - kopplat av en del samt hushållsarbetat, men nu sitter jag här och har en del ogjort...

Måste bara återkomma till de övningar CUF inspirerade till härförleden. Idag har jag läst ifatt veckans tidningar till viss del och såg då den första insändaren från (s) med texten "alla ska med så enkelt är det". För några veckor sedan övade jag mig på att ironisera över den textsnutten utmanad av CUF. Nu får jag god användning av den övningen.

Kommissionsrapporten över regering och departement med anledning av Tsunamin är förödande läsning för flera statsråd och statstjänstemän, ändå händer inget som visar att man tar till sig av kritiken och bereder väg för andra ämbetsmän/kvinnor, som svenska folket kan känna verklig trygghet med. Som det är nu känner både de anhöriga, drabbade överlevande och vanliga väljare att staten kan man inte lita på. Dessutom gäller inte vanliga spelregler när någon missköter sig. Vi vanliga dödliga får lämna våra poster, och det gäller även vissa politiker som upplevs alltför hotande - jämför Toblerone. Det tyder på väljarförakt och brist på empati och respekt. Regeringen m fl i toppen har ingen insikt i hur vanligt folk känner och tänker. Göran Persson har bett om ursäkt och tycker att det räcker. En ursäkt som kom 11 månader för sent under press från en frän och uppriktig utredningsrapport! Om han hade bett om ursäkt i januari, men då skyllde han allt på andra...

Jag upprepar en av mina slogans från ett par veckor sedan: Makten framför allt, så enkelt är det.

Tyvärr kommer detta beteende - att inte avsätta dem som misskött sig - att drabba oss alla som sysslar med politik. Väljarna skiljer inte på hög och låg i det avseendet. Alla dras över en kam, och i det här fallet är den inte nådig! Detta fastklamrande vid makten drabbar demokratin i vårt land. Hur ska vi kunna entusiasmera folk att gå och rösta i september?! Folkets dom blir hård - och kommer att drabba såväl (s) som hela det demokratiska systemet.

Förstår att åtminstone mitt parti (c) har planer på misstroendevotum ifall regeringen inte agerar självmant. Men det krävs ju en majoritet i riksdagen för att få resultat - det är absolut nödvändigt med åtgärd, inte för hämnd utan för att visa att väljarna kan räkna med sina folkvalda företrädare - att de är rakryggade och har the guts! De närmaste dagarna blir intressanta alltså.

Inga kommentarer: