tisdag, januari 03, 2006

Nya erfarenheter

Så var det dags för vardag igen och dottern med katt har farit tillbaka till huvudstan och jobbet. Vi har haft mysiga dagar och får se fram emot nästa möjlighet att träffas IRL.

För mig betyder januari 2006 nya erfarenheter i form av direktkontakt med Arbetsförmedlingen. Hade försökt ha framförhållning och vara förberedd genom att fylla i uppgifter på hemsidan för att snabba upp första besöket på Af-kontoret, men då jag skulle komplettera (för jag var för tidigt ute första gången) fungerade inte hemsidan fullt ut. Min tidigare inlagda e-postadress godkändes plötsligt inte, så komplettering var inte möjlig utan kontakt med personal...

Väl på kontoret så visste inte personalen hur databasen via hemsidan fungerade, för personalen använder sig inte av de uppgifterna... Ändå är man som arbetssökande tvungen att fylla i massor av uppgifter där, innan man kan bli inskriven! När tiden gick och jag hade lagt in för många uppgifter i min kompetens och var tvungen att sålla bort viktiga sökord, fick jag klart för mig att det inte var så noga "för det är ju uppgifterna vi har i våra program som är viktiga". Varför är jag då tvungen att fylla i sida upp och sida ner innan jag kan bli inskriven, om uppgifterna saknar betydelse?!!! Jag antar att det är dessa uppgifter arbetsgivare kan göra sökningar via, och vitsen är ju att få kontakt med framtida arbetsgivare, eller har jag missuppfattat målet?
Onödigt lång tid tog det hela pga fyrkantigheten - alternativen är relativt många men täcker ändå inte in dagens arbetsmarknad eller människor med bred erfarenhet. Man kan t ex inte vara enbart projektledare, utan det finns endast projektledare IT, IT-projektledare och så projektledare media. Undrar fortfarande vad skillnaden är mellan de två första...

Jag fasade i förväg för besöket och det med all rätt, även om problemen inte blev exakt de som jag förutspått. Jag har intrycket (även efter att ha lyssnat på min dotters erfarenheter från Af i Stockholms-förort) att Af är anpassad för nykläckt ungdom utan högskoleutbildning, eller för någon som haft samma jobb i hela sitt liv och plötsligt blivit av med det.

När jag bad om att bli upplyst om skyldigheter och väsentligheter att rätta sig efter, så fick jag först veta att det får jag veta vid ett uppsamlingsheat om 8 dagar. När jag insisterade och ställde konkreta frågor fick jag svar på dem i alla fall. Inte fanns någon kunskap om vad kontorets egen hemsida informerade om, t ex träff för starta eget. När jag nämnde att jag tänkte gå dit och lyssna, fick jag besked att då måste jag först ha hela min marknadsplan klar inkl ekonomi osv. Dit fick jag minsann inte gå utan att först ha blivit godkänd! Då ifrågasatte jag varför inbjudan låg på hemsidan, så att vem som helst kunde ta del, varpå personen ifråga ändrade sitt besked...

Nu ska jag ta itu med meritförteckning och handlingsplan via hemsidan (den ena måste jag meddela personalen att jag färdat, den andra talar systemet om när den är klar - bara det!). Men först ska jag stärka mig med något som ger positiv kraft.

Även om jag hoppas få nytt arbete snabbt, så lär Du nog få höra mer i ämnet. Hoppas jag då kan vara mer positiv.

Är i alla fall glad åt att regeringen lyssnat på opinion, lärarkår, rapporter mm och idag meddelar att man tänker utreda en eventuell lärarlegitimation, även om anledningen till det inte enbart är elevernas bästa (det är även ett led i kampen mot privata skolor som jag uppfattar det). På DN debatt kan man läsa utspelet.

Ha det gott i det vita vädret!

Inga kommentarer: