måndag, januari 09, 2006

Småtetigt och stor lättnad

Myndighetskontakterna duggar tätt nu, kan man lugnt säga. Idag var det dags för besiktning av bilen. Försökte förra veckan, men eftersom jag inte betalat i förväg var min automatiska tid borta, vilket jag missat eftersom det var första gången jag fått en automatisk tid som passat mig.

Idag kom jag 4-5 min sent, då bilen var ovanligt nedisad och jag dessutom behövde fylla på spolarvätska efter utflykten till Ljungby igår. Plus all packning, för jag tänkte fortsätta direkt till Växjö efteråt - städa på jobbet och fixa kallelser på c-expen. Då hade jag heller ingen tid enligt maskinen i entrén. Men personalen hade heller ingen annan att ta hand om, varken i hallen eller utanför, så det ordnade sig. (Egentligen inte min stil att komma försent, men idag ville det sig så.) Dessutom blev jag mycket väl bemött.

Eftersom min kära dagliga kompis börjar bli väl använd (Toyota över 32 000 mil), så hade vissa förberedelser vidtagits - både inför besiktning och för min och andras välfärd i största allmänhet. Väl genomgången på längden och tvären i form av service och slitage, i synnerhet bromsarna bak... Dessutom nya vinterdäck lagom till snöfallet kom och bytta stötdämpare - ni vet ju hur stora väganslagen är...

Jag hade alltså ganska stora förhoppningar om en sådan stämpel som tomten delar ut i leksaksfabriken på julafton. Men tji fick jag! Bromsprovet gjordes ett antal gånger utan att lyckas på bakhjulen. Bromsverkan var helt olika på vänster och höger bakhjul. Bara till att hänga med huvudet och göra om. Då säger karlen att detta innebär körförbud! Får bara köra till verkstad och åter till besiktning!
Det ingick inte precis i mina planer för dagen, men tur i oturen att jag då är arbetslös och inte hade så många hållpunkter vid olika klockslag.

Kollade med förvånade verkstaden hemmavid - jodå, vi ska fixa bilen under dagen och Du får låna en i stället. Lite osäkert ändå - bromsar är trixigt och tänk om de inte hittade bekymret...

Nu i kväll får jag veta att allt är fixat - både fel och ombesiktning. (Det finns något som heter bromsreducering längre framåt i bilen någonstans. Den var kärv på vänster sida och är nu smord, liksom höger. Tänk vad man kan lära sig. Tror jag ska stila med det då Bosse Bildoktorn kommer till Älmeboda bibliotek den 27 feb...)

Stor lättnad! Inte enkelt att ha körförbud på bilen när man bor på landet och är beroende. Men nu är den friskförklarad.

Sensmoral: betala gärna i förskott på Bilprovningen och var där i god tid.

Inga kommentarer: