tisdag, januari 31, 2006

Irritation i solsken

Det har hänt en hel del sedan sist - därför har det dröjt med nytt inlägg här. I helgen var jag med Tingsryds kommun på turistmässa i Köpenhamn, Bella Center. Det var intressant både under resan, då vi var en blandad grupp med turistföretagare, representanter för hembygdsföreningar etc, kommunala tjänstemän och ett par politiker samt media. Det blev nätverkande under resan och ett givande besök på själva mässan. Helt klart vann Bornholm med sin presentation - den var helgjuten med provsmakning av lokal mat och dryck, konst och hantverk som visades och skapades i just det ögonblicket (vävning, glasblåsning, keramik mm) samt ett gästabud från medeltiden som pågick. Det är något att sträva efter för andra utställare!De som bara hade broschyrer och inget annat (varken tävling el provsmakning el dyl) fick heller inte mer än trötta blickar från förbipasserande...

I söndags hann jag med lite undanstädning hemma och en stärkande promenad i det fina vädret med stavarna. Det var ju dags att räkna och identifiera gästerna vid fågelbordet också. Ska se om jag hittar formulär på nätet att fylla i och skicka in. Har bestämt mig för att det är entitor och inte talltitor som nästan aldrig är stilla i trädgården (de är mycket snarlika).

Så var det dags att presentera Centerpartiets program för tillväxt på landsbygd igår. Det består av 46 mycket välformulerade sidor, vilka skulle läsas in till pressträffen igår eftermiddag. Idag kan man läsa resultatet i Smålandsposten på lokalsidorna och till helgen kommer det förmodligen i Växjöbladet/Kronobergaren. Vi var några stycken som jämte vår riksdagsledamot försökte peka på de största puntkerna i det hoppingivande programmet, vilket fokuserar på ökat kommunalt självstyre, enklare regelverk vad gäller boende, miljö och småföretag samt att stad och land behöver varandra.

På kvällen var det arbetsutskott där vi diskuterade bl a marknadsföring i valet och att vi äntligen håller på att anställa ny ombudsman (välutbildad kvinna). Mer protokoll att författa.

Idag på väg att parkera i Växjö stad, vilket inte är lätt om man inte ska bli skinnad på en förmögenhet, mötte jag på enkelriktad gata en lastbil som inte alls ansåg att han var fel ute... Det är ju extra trångt nu med snövallar, och han krävde att vi alla personbilar - som körde i rätt riktning - skulle backa och köra upp på trottaren osv. Jag frågade honom först varför han inte behövde rätta sig efter trafikreglerna, men då gick han fram till min bil och undrade om han skulle backa den åt mig. Höjden av fräckhet! Jag är fullt kapabel att backa min bil själv, men anser inte att lastbilar har rätt till att köra mot trafikriktningen på enkelriktad gata. Blicken jag mötte hos karlen kändes som undan eller kull - JAG ska fram.
När jag slutligen parkerat min bil och gick förbi polisstationen, funderade jag på om de alls ville lyssna på mig eller vart det skulle leda ifall jag gick in där med ärendet. Antagligen ingenstans. Alltså beklagade jag mig för dem jag mötte först och så skriver jag av mig här också. Undrar vad jag hade mött för reaktion ifall jag kört på fel håll på enkelriktad gata, stoppat all trafik och dessutom gått ut och frågat första bästa man som protesterade om jag skulle backa åt honom???

Inga kommentarer: