Jag läser idag om Rädda Barnens rapport angående den stora skillnad som finns mellan barn och barn vad gäller utbildningsmöjligheter och resultat i skolan. Barn i invandrartäta kommuner har inte alls samma förutsättningar eller möjligheter som barn på andra håll i landet.
Lärartätheten är sämre och antalet behöriga lärare är 30 % lägre, därmed blir även studieresultaten sämre. Och starten i livet!
Det är högst orättvist och naturligtvis ett stort bekymmer och lidande för de enskilda barn som drabbas. Det blir också samhällets problem i förlängningen i form av behov av stödåtgärder, arbetslöshet, utanförskap, demokratiunderskott och t o m kriminalitet mm.
Frågan är då om kravet på auktoriserade lärare/lärare med legitimation kan vara en del av lösningen? Samtidigt bör det finnas rekommendationer om lägsta antal heltidsanställda lärare per 100 elever men också andra resurspersoner inom olika professioner i förhållande till elev/befolkningsunderlag. Detta sägs då inkräkta på kommunala självstyret, säkert. Men våra barns framtid får inte äventyras pga hänsyn till det kommunala självstyret, då sådana här stora skillnader redovisas.
Ännu effektivare borde utförlig information till nyanlända immigranter vara om dessa förhållanden, för att undvika ännu högre koncentration till de största kommunerna.
Säkert finns det andra lösningar också. Har Du någon att skriva in på kommentar?
Det gäller att fortsätta kämpa för alla människors lika värde, och i synnerhet för dem som inte har makt att kämpa själva!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar