söndag, februari 26, 2006

Siden, sammet, trasa, lump...

Jaha, så var det över - OS alltså - fanan är överlämnad till Canada och elden är släckt i Turin. Men i svenska hjärtan flammar stoltheten - vilka tjejer och nu så småningom även killar! Härligt när det inte bara är en massa snack i förväg utan håller ända in i mål!

Jag var på anställningsintervju i veckan som gick och en ny väntar i morgon - det är också spännande. Kändes bra på den första - får se hur det känns i morgon. Det ena är projektjobb och det andra är fast anställning. Det ena är långt iväg och det andra "mer i närheten".

I Paris har massor av människor tagit tillfället i akt att säga ifrån och demonstrera mot rasism och antisemitism - det är rejäla tag, tycker jag. Konstigt att det ska behöva ske mord, innan det positiva kommer fram. Men egentligen är det ju inte annorlunda än när vi har dåliga vägar här hemma - Vägverket lyckas inte skrapa fram resurser förrän det sker dödsolyckor.

Trasa - lump? Jo, sossehögkvarteret står för lumpenheten. De måste vara desperata i (s) - på något annat sätt kan agerandet inte förklaras. Fördelen med eländet kan bli att andra planerade el oplanerade lumpenheter kanske kommer av sig. För politik är ingen dans på rosor!

Vi tar lite sammet också - jag har flyttstädat min övernattningslägenhet i helgen och tagit hem det mesta av prylarna som var kvar efter förra helgens tyngre möbelflyttning. Alltså känner jag mig nöjd med både prestationen och att alla konstiga muskler som inte är så aktiva i vanliga fall fått sig en genomkörare. T ex när man ligger i stort sett på magen och torkar ur de nedersta 1-2 dm på en garderob/linneskåp osv...

Nu bjuder jag godnatt - har sovit på solsäng i två nätter, så det ska bli skönt med riktig säng igen

Siden, sammet, trasa, lump var en ramsa jag lärde mig som barn. Jag har för mig att man räknade på knapparna mitt fram på varandras klädesplagg och när knappraden tog slut, så bedömdes det att koftan el blusen var av det material som sista knappen benämdes - t ex ett plagg med sex knappar i blir siden, sammet, trasa, lump, siden, sammet - alltså var tjejen ifråga ganska nöjd med att få framräknat sammet. Är det någon mer som minns?

Inga kommentarer: