torsdag, mars 02, 2006

Positivt kampanjande!

Idag när hela Sverige med omnejd känner till (s) fantastiska upplägg i valkampanjen, kan jag inte låta bli att filosofera lite kring den här frågan.

Vi i (c) lägger upp kampanjer på olika nivåer kring frågor som vi vill driva, grupper av väljare som vi vill beröra och vi är naturligtvis medvetna om de motståndare som finns. Men vi lägger ju inte energi på att främst prata om de andra - det gäller ju att försöka få fram sitt eget budskap och ha en framtidstro och en vision för landet, regionen eller kommunen.

Så funderar jag ett steg vidare - över hur svårt det bitvis är för de mindre partierna (som inte är utsedda som huvudmotståndare av vänstern) att synas i media, att få komma till tals i aktuella frågor. Vi som är aktiva förtroendevalda har funderat i banorna att media önskar enbart två läger - (s) och (m). Men vad är egentligen hönan och ägget efter dagens avslöjande? Det är kanske inte media som är ursprunget, utan media kanske har gått på (s) kampanjplan?
I vilket fall som helst har media en större makt över valutgången än jag tror att de har fullt klart för sig. Genom att enbart låta Persson och Reinfeldt uttala sig t ex, så skalas de andra partierna automatiskt ner och får ju sällan chans att visa vad de står i olika frågor i riksmedia. Därmed växer ju de stora partierna automatiskt på bekostnad av de mindre och med medias hjälp. Det är inte sunt!

Får se nu vad smutskastning, polisanmälan och negativt kampanjande kan få för betydelse för resten av valrörelsen... Kanske kan det vända till positivt?

Att demokratin dagligen får sina törnar är definitivt mycket olyckligt! Resultatet kanske blir ett mycket lägre antal röstande än normalt och ett ökat förakt, när t ex brottslingar klänger sig fast vid sina positioner, slinker undan lagen av olika skäl och etik & moral har sopats helt under mattan på vissa nivåer och i vissa läger.

Inga kommentarer: