söndag, mars 26, 2006

Kontakter i Belarus

Under lördagen har jag torkat årets första tvättar utomhus - det är alltid lika härligt - men sent i år. Har också noterat de första flyttfåglarna - ett par sångsvanar - men tvivlar på att deras vanliga vatten är öppet ännu ens i utlopp el inlopp. Tog en långpromenad med stavarna, men värmen var inte påtaglig - det blåste snålt. Alldeles lagom promenadväder alltså. Missade Mauds lördagsintervju, men den går ju att ta igen via nätet. Det fina vädret går inte i repris...

Annars är mina tankar ofta hos bekanta i Vitryssland /Belarus dessa dagar - genom Sidakurser jag koordinerat har jag lärt känna några gynekologer och barnmorskor från flera f d sovjetiska lydstater/republiker. Och nu känns det både oroande och befriande att något händer mot diktaturen i vårt grannland. Jo, det måste vi nog ändå kalla det. Huvudstaden Minsk ligger närmre Stockholm än vad Kiruna gör fågelvägen. Och här nere i sydöstra hörnet är det ju betydligt närmre ändå. Jag håller tummarna hårt för de fängslade oppositionella. Måtte de snart bli frisläppta utan alltför stora skador och med en fortsatt framtid inom sin profession och karriär i landet.

Nu ska jag dra mig mot sängen och dessvärre ställa om klockan - jag trivs inte med sommartid - är inte överens med himlen då. Men nu är det ju majoritetsbeslut så det är bara till att foga sig.
Ha en god söndag!

Inga kommentarer: