måndag, mars 06, 2006

Satsa eller retirera?

Idag kan vi både läsa och höra om att riksdagsmajoritetens ledamöter i större utsträckning än vanligt planerar att dra sig tillbaka från sina platser i riksdagen. Spekulationerna pågår om anledningen. Det finns säkert flera orsaker beroende på dels vilket parti man tillhör, dels beroende på person. Ett är ju helt klart - det blåser ingen segervind varken för (v) eller (s) i nuläget, och är man då besviken och sliten klart att man drar sig tillbaka. Dessutom tror jag en del i (s) inte vill bli degraderade, utan hellre går självmant.

Inom Alliansen vädrar vi morgonluft och där är tonläget ett helt annat - nu tar vi dem! Men det gäller även här, precis som i andra demokratiska grupper, att vårda demokratin och sprida ut uppdrag och ansvar över hela gruppen. Blir det enbart ett fåtal som för talan och har makt, tappar resten intresset. Det finns bra mycket annat och trevligare att lägga energi på än att bli förtalad, påpassad och nedtryckt i partipolitik!

Helgen har för mig inneburit att arrangera distriktsfinal i Centerkvinnornas kunskapstävling Vi Vet Vad, att hjälpa till med Bibliotekets vänners barnteaterföreställning hemma i Rävemåla, trevligt 60-årskalas i grannbyn, lite migrän med påföljande seghet i systemet samt uppskjuten dokumentbearbetning således. Hade inte alls dåligt samvete för att jag lyssnade på Vasaloppet och lustläste en bok med relativt stor stil i under söndagen. Däremot borde italienskan med betjänt som sköt på henne då det blev för tungt ha dåligt samvete, om det stämmer att hon hade en platta i ryggen för knähunden att sätta staven i och trycka på. Hoppas en rejäl undersökning görs - för segrarna även i fädrens spår ska vara rättvisa!

Tur som en tosing hade jag också. Det sipprade plötsligt vatten ut från skåpet under diskbänken. Ve och fasa! Hur länge hade det pågått där inne, hantverkare är dyra osv - allt rusade med bromsolja (migränen) genom min hjärna. Första åtgärden blev en trasa på golvet och "det får jag ta tag i när migränen gett med sig". Så igår kväll stålsatte jag mig och började röja ur skåpet. Konstigt, inget var blött ovanpå av plastpåsar, kemikalier osv som jag förvarade där. Var kom då vattnet ifrån, ifall det inte kom från rör el vask? Den enkla anledningen var en sprayflaska/duschflaska med kvarvarande vatten i som hade vält inne i skåpet. Mycket lättad fortsatte jag uppröjningen och har nu ett skinande rent utrymme under diskbänken och pengarna i behåll. Extra skönt då inkomsterna just nu enbart består av a-kassa...

Ha en bra början på veckan trots kylan!

1 kommentar:

Ninne sa...

Vilken tur att det inte var värre än en läckande flaska.. men ibland ska man ju ha lite tur också! :)