lördag, november 05, 2005

Vadå skjuta sig själv i foten!

Jaha, nu har rånarna av värdetransporter skjutit sig själva i foten. Genom att vara så hårt beväpnade, farliga för människor och effektiva har rånarna sett till att värdetransporter med reda pengar avbryts, eller möjligen genomförs med poliseskort. Alltså är den födkroken stängd så att säga!
Själv tycker jag att jag har minimalt med kontanter på mig - oftast så lite att det blir fånigt i samband med mindre inköp och tom börs. Men tydligen finns det inrättningar där oerhört mycket pengar samlas. Varför kan man undra, när i stort sett allt går att sköta via kort och nätet? Jag är väl extra trög i skallen pga lite virus som härjar i kroppen (+knoppen) men jag kan inte komma på varför det måste samlas så mycket kontanter här och där. En generationsfråga antagligen, eller upplys mig!?
Sedan kan man ju verkligen fråga sig varför dessa uslingar inte kan sträva på och jobba som vi vanliga dödliga, men det är nog en större fråga att lösa... T ex ordentligt engagemang med lämpliga åtgärder i varje enskild elev under förskolans och skolans första år. Det vore en bra början!

För den som är intresserad kan man nu skåda vilka präster som absolut inte kan tänka sig välsigna (OBS! inte detsamma som viga) par av samma kön som önskar leva tillsammans. Yngve Kalin i Västra Götaland har startat en namnlista (man blir kontaktad och uppmanad att skriva under). Läs själv vilka som redan skrivit under den s k prästdeklarationen, ifall Du inte kan lista ut det av tidigare aktioner mot t ex kvinnliga präster osv. http://www.kalin.nu/deklaration/?hela

I helgen är det dags för minnesgudstjänster runtom i våra kyrkor och aldrig är väl kyrkogårdarna så stämningsfulla och vackra som i allhelgonahelgen. Jag ämnar bidra på mitt sätt i Eringsboda församling, norra Blekinge. Där är mina föräldrar och farföräldrar begravda - Mamma så sent som i augusti i år.

Passa på att stressa av Du också med eller utan kyrkobesök. Här nere i söder har vi fortfarande meteorologisk sommar! Dygnsmedeltemperaturen överstiger plus 10 grader och vi är inne i november - det känns som verklig bonus.

4 kommentarer:

Anonym sa...

funderar på att engagera mig politiskt och centern ligger nära mina egna tankar om en bättre värld. Surfar runt lite och kollar människorna bakom partiet och hamnade på din blogg. En liten tanke kring din kortutopi...hitta en bonde där du kan köpa hö och halm på kort, hovslagare etc etc, den kontanta världen lever i allra högsta grad och för att vara ett "bondeparti" är dina tankar lite udda. dessutom finns det människor, tro det eller ej som inte kan få bankkort..
Ska läsa vidare nu. Mvh Mia Kristoffersson

Britt-Louise sa...

Ja, det är klart att kontanter behövs, men det jag frågar mig är varför dessa enorma ansamlingar av kontanter kring köpcentra osv blir till.
Centerpartiet är i högsta grad mer än vad Du benämner det. Vi är ett parti i takt med tiden för vad jag benämner den "lilla" människan och småföretagaren, vilka tror på att skapa individuella lösningar och ta och få eget ansvar. Trygghetsnätet finns där då det kniper.

Britt-Louise sa...

Varmt och kul är det också i Centerpartiet - välkommen i gänget!

Anonym sa...

Hej igen, det var absolut inte i nedlåtande eller förringande syfte jag skrev bondeparti, snarare tvärtom tycker jag att man skulle jobba mer på att profilera just den biten som ändå är grunden på något sätt. Jag önskar att dina tankar kring småföretagare och trygghetsnät blir sanna, men i dagens Sverige existerar det inte, tro mig jag vet. Om man vill leva av sitt eget arbete, måste du dels vara duktigt på din proffession, men du måste också vara en god ledare, en administratör av stora mått och dessutom skatte-expert, om man brister tex på den sista punkten, vilket jag gjorde ( för det räcker nämligen inte att vara ärlig och räkna plus och minus) så är man helt utlämnad till sig själv och de eventuella i sin närhet som kan och vill hjälpa. Det är dagens Sverige, Världens tryggaste land....Läste att du fått hem Bonnakött, roligt läste om det i någon jakttidning har jag för mig, en väldigt bra grej, hoppas det blir fler som följer efter. Har själv lite får som vi hoppas ska kunna göra lite bra produkter av. Och tack jag hoppar nog på klövertåget.
Ha det bra.
Mvh Mia Kristoffersson