söndag, november 27, 2005

Advent

Advent betyder ju ankomst, och jag får väl använda rubriken till att annonsera min återkomst.

Det har varit lite extra körigt ett slag med först förtroenderåd i Stockholm för Centerkvinnorna. Där blev det möjlighet till inspiration och avstamp inför valet med antagande av verksamhetsplan och idéutbyte. Samtidigt hade vi en kväll kring mångfald - en för oss angelägen fråga. Vi fick insidertips från nya svenskar med erfarenhet hur vi bäst kan möta och underlätta för dem som invandrat. Vi vill ju så det värker, men det är inte alltid vi gör rätt saker. Passade också på att besöka min dotter i Kista (övernattning) och fick en ömtålig packning på hemvägen bestående av handdekorerade glaskulor för julgranen, vilka min systerdotter importerar och har som affärsidé. Jodå, det gick vägen - allt var helt vid hemkomsten trots tunnelbana, kullerstenspromenader, tågbyten osv.

(Annat var det när jag handlade lite smått igår och behövde ägg. Fanns inga ekologiska i den affären, så jag tog lösvikt i påse. Samtidigt hade jag ett blomkålshuvud i varukorgen. Plötsligt välte blomkålen över äggpåsen vid kassan, så det blev till att åka hem och laga lunch med äggröra...)

Har även haft förmånen att besöka EU-parlamentet i Bryssel och Lena Ek. Vi var ett stort gäng Centerkvinnor från hela landet inkl några CUF:are och ett par representanter från Åland som fick direktinfo angående bl a REACH-beslutet, lobbying och EU:s labyrinter. Nyttig repetition, en del nya inslag och trevlig samvaro. Så nu är julchokladen inhandlad - en liten, dyrbar box. Vidare har jag fått min portion musslor som jag längtade efter i sällskap med belgisk öl. Det viktigaste budskapet att bära med hem är att vi måste bli bättre på att föra fram våra budskap och idéer om förändring till Bryssel. Där bottnar ju det mesta vi har att besluta om även här hemma. Vi vet ju det rent teoretiskt, men har inte tagit till oss arbetssättet ännu ute på regional och lokal nivå. Det får bli ändring på det!

Så kan man konstatera att det inte går att vända ryggen till förrän Bosse Ringholm passar på... Ska kanske resa ännu oftare, eller vad tror Du?
Däremot blev JK:s undersökning av Svea hovrätt ett jaså! Vår Annika Qarlsson skickade en anmälan om granskning från sin position i Lagutskottet, och enligt JK var det media som spritt fel budskap. Konstigt måste jag säga att alla som informerat/yttrat sig har uppfattat lika. Vore på sin plats att ta del av hovrättens hela formulering, känns det som. Får se hur tiden räcker. Jobbet kallar ju onekligen nu när man varit på vift.

Ja, så har snön kommit även till södra Småland och första ljuset är tänt - mysigt! Vinterdäcken kom på medan jag var i Bryssel, även om det kändes konstigt. För där nere satt bladen kvar på träden till största delen och var dessutom hyfsat gröna. Det lär ju dröja innan vi har gröna blad igen här, men nu får vi glädja oss åt advents- och julljus så länge de varar.

1 kommentar:

Ninne sa...

Haha, hoppas äggröran var god.. ;P