torsdag, november 10, 2005

Positiva listor också

Äntligen är det några som vågar vara positiva och stå upp för välsignelse av samkönade som vill leva samman på listor också! Det gäller att många signerar där, ifall inte Svenska kyrkan ska tappa ännu mer tilltro och medlemmar, när man hör folk diskutera sinsemellan. Kolla det positiva! http://www.iktsverige.org/
http://www.simonline-portfolio.com/namnlista/

Medan jag har haft inspirerande, intressanta och intensiva dagar tillsammans med Solveig Ternström på turné inom äldrevården och kvinnors hälsa här i södra Småland, har predikanten Green hamnat inför skranket igen. Jag hoppas verkligen han blir dömd och får sitt straff - om detta har jag skrivit insändare tidigare då målet varit uppe i lägre instanser. Jämförelsen om det han hävt ur sig hade handlat om judar el t ex nya svenskar, hade det inte varit någon diskussion om saken...

Kvinnliga civilingenjörer får sämre ingångslön än sina manliga kollegor rapporteras det helt seriöst i dag. Ska bli intressant att höra bortförklaringarna från arbetsgivarsidan!
Samtidigt hörde vi här i veckan lokalt om en kvinnlig elektriker som jobbat ett par år efter sin utbildning och vände sig till facket, eftersom hon ämnade begära högre lön. Den manlige fackpampen talade om för henne att som tjej var hon ju ingen elektriker i folks ögon, hon kunde få barn, och så skulle hon vara hemma 7 dagar i månaden och vårda sjukt barn, alltså skulle hon snarare ha lönesänkning........ Behöver jag tillägga att hon genast gick ur sitt fackförbund - LO-anslutet är det också. Tyvärr hade jag inte tillfälle att höra fackets kommentar till det inträffade, eftersom det sändes i ett senare nyhetsinslag. Men det kanske någon annan gjorde och kan berätta?

Enligt Riksrevisionen har AMS noll koll på effekt och kostnader av arbetslösa i aktivitetsåtgärder. Det har vi andra misstänkt länge - frågan är vad de har koll på i övrigt?

Nu till något positivt - det känns som om virusarna gett sig iväg och i morgon har vi en ny, oförbrukad dag att göra något med. Då ska jag få min första leverans KRAV-lammkött från www.bonnakott.se Välkomna att smaka framöver!

Inga kommentarer: