söndag, juni 05, 2005

Inför Sveriges helgdag

De senaste dagarna har varit fulla av intervjuer och kommentarer angående hur vi ska/inte ska fira 6 juni, när den nu blivit helgdag. Svaren är varierande, och bland det minst genomtänkta var kvinnan på vänsterkanten som anser att dagen är borgerlig, så hon skulle minsann inte fira!
Att känna tacksamhet och stolthet över sitt land kan väl inte ha med partipolitik att göra?!!! Eller har jag fått något om bakfoten? (Ja, extremnationalisterna håller ju till på högerkanten - det är jag väl medveten om, men i övrigt...?)

Själv har jag tänkt arbeta hemifrån en hel del i morgon, eftersom det utlovats regn. Men det innebär inte att jag inte är gla' i Sverige, som man säger söderöver. Har inte planerat in något firande - tror det tar lite tid att vänja sig vid det - planera nationaldagen långsiktigt.
Är Du i samma situation, så varför inte bjuda in grannen helt opretentiöst på en fika el något annat enkelt? Är grannen dessutom en av våra nya svenskar, desto bättre! Nästa år har jag en idé till hur vi kan fira i socknen - ordna något enkelt, tilltalande arrangemang med särskild, personlig inbjudan till våra nya svenskar, så vi helt enkelt får tillfälle att prata och ha kul ihop. Det är sådant man tänker i bilen att man borde fixa någon gång, men nu har vi ju fått en dag som särskilt påminner oss om det. (Det är ju helt OK att göra det både oftare och på andra dagar, men som minimum.)

Sedan sist har jag varit resursperson vid vår regionala kvinnokraftkurs och valde att delta i kursdeltagarnas aktiviteter under dagen. Vilken känsla det ger! Att vara en i ett gäng fullt med kvinnokraft. Att få fylla på kunskap och argument samtidigt som det är trevligt. Det gav ett lyft trots det gråa vädret!

Dessutom har jag äntligen varit på dans! Jag är egentligen dansfantast, men har ändå mest suttit hemma i brist på danssällskap mm. Nå, nu är isen bruten och det känns bra. Har gått på tangokurs i två terminer - helkul, men inte helt lätt. Är bara rädd att glömma allt över sommaruppehållet. Blir ju ingen tango på mogendans tyvärr, men repeterandet får jag försöka lösa på annat vis.

Har äntligen fått tillfälle att besegra gräsmattan igen. Det blev lite långt mellan gångerna pga regnvädret, men nu är det fixat. Samtidigt har jag ju fått motion - finemang!

Inga kommentarer: