fredag, september 08, 2006

Ren och skär ilska - begränsa förövaren och tvinga domarkåren!

Igår kväll var jag på seminarium om mäns våld mot kvinnor anordnad av Landstinget Kronoberg i Växjö. Idag läser jag om ämnet i bl a DN http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=571151&previousRenderType=6

Som kvinna och Centerkvinna blir jag bara het av den ilska som fyller mig. Det är inte brottsoffret, dvs kvinnan som ska behöva flytta, ändra sitt liv eller ständigt se sig över axeln. Det är förövaren som ska begränsas! Hur kan man bara släppa hem en våldtäktsman på oövervakad permission till samma område där offret bor utan någon som helst kommunikation? Detta är ingen engångsföreteelse, enligt vad vi fick lära igår kväll!

Vi Centerkvinnor (och hela Alliansen) kräver fotboja för att undvika kvinnofridskränkning, vi kräver vidare rehabiliterande vård till förövaren för att försöka undvika upprepat brott. Det hjälper ju föga att enbart låsa in några månader och så vips fritt fram igen. Vi kräver vidare en skärpt lagstiftning, kompetensutveckling av både lagens och rättens tjänare samt förebyggande arbete från förskola och uppåt mm. Allt samlat i en nationell handlingsplan mot mäns våld mot kvinnor http://www.centerpartiet.se/upload/Centerpartiet/Dokument/handlingsplan%20-%20stoppa%20våldet%20mot%20kvinnor.pdf

På seminariet igår kväll fick vi svaret på varför det går så sakta framåt med domarkårens kunskap i dessa frågor. Fortfarande handlar det ju om korta kjolar, stringtrosor, skylla sig själv, alkohol osv i vårt rättsväsende. Enligt brottsofferengagerade poliser svarar domarkåren att den måste vara objektiv, och därför inte kan delta i några utbildningar i ämnet! Domarna är alltså födda fullärda! Så länge de vägrar utbilda sig blir de medbrottslingar, som jag ser det!

Till råga på allt stals Centerkvinnornas flygblad kring Mäns våld mot kvinnor vid avslutningen av mötet. Först tog jag en kvinna på bar gärning, när hon tog hela packen och gick iväg. Sedan försvann den i alla fall medan jag talade lite med den föreläsande läkaren efteråt. Trodde att vi, oavsett partifärg, är överens i grundfrågan och kunde låta andras material ligga framme. Men den vilda riksdagslönen räcker kanske bara till turné, och då kan ju Centerkvinnornas flygblad antingen vara bra att ha eller utgöra ett starkt hot... Vi tar ju inte betalt för dem.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag var på det där mötet. Jag tog med mig 7 blad för jag tyckte att det stod så många bra saker. Hur länge dröjer det innan ni uppfyller det som står i dem? Det står ju bland annat att kvinnojourerna ska få mer pengar.

Själv är jag ordföranden i en nystartad Kvinno- och tjejour i Växjö som heter Jasmine. Alla våra medlemmar har personliga erfarenheter ifrån det som mötet handlade om. Jag skulle vara mycket glad åt ett framtida samarbete.

Vänliga Hälsningar
Sofi
roksjasmine@hotmail.com