tisdag, augusti 29, 2006

Hembakat hälsovådligt?

Vi har fått ytterligare ett bevis på svenska myndigheters behov av att överträffa lagstiftningens syften i någon form av duktighetsiver. Livsmedelsverket beordrar ett kafé i Skänninge att upphöra sälja hembakat.

För alla oss andra är hembakat ett kvalitetsbevis, en försäljningsfördel och något vi väljer i första hand om det är möjligt - men inte för svenska myndigheter inte. Bullar och bröd har ju dessutom varit i minst 200 graders värme så vad är man egentligen rädd för?

Jag kan inte se annat än att myndigheterna vill kväva enskilda initiativ och ideella krafter. Idrottsföreningar och alla andra slags föreningar, danskvällar, kyrkkaffe, skolklasser som samlar till skolresa och min egen hälsovecka med frukost för Rävemålaskolans årskurser F-6 är i fara med den alltför hårda tolkningen av ny lagstiftning.

Jag accepterar gott och väl att jag som vanlig Centerkvinna inte har i skolrestaurangens kök att göra, för jag jobbar inte där. Men att skolbarnen skulle må dåligt av mitt och andra Centerkvinnors hembakade bröd till frukost, kan jag bara inte förstå! För dokumentationen om ursprung på brödet går det väl bra att skriva Britt-Louises ugn i Strånganäs och jag kan gärna räkna upp mina råvaror. Det är ekologiskt, grovt mjöl och rejäla saker i övrigt. Vad har industribageriet i sitt?

Under hälsoveckan köper jag även in närproducerade äpplen och tomater till frukosten t ex. Det barnen i fritids skulle få på eftermiddagen den veckan var bl a polska tomater... Där kan man tala om åksjuk mat!

Även om inledningen är negativ, så tänker jag avsluta positivt. Centerkvinnornas ordförande Annika Qarlsson frågar nu regeringen vad de tänker göra åt livsmedelslagens effekter, och vår EU-parlamentariker Lena Ek frågar EU-kommissionen om det är meningen att lagen ska stoppa engelsmännens bed & breakfast och fransmännens marknadsinköp av hemlagad korv och ost mm.

Kanske leder bullarna på kaféet i Skänninge till att jag utan att bryta mot lagen kan bjuda barnen på hembakat bröd till frukost även i fortsättningen? För inte ska vi väl känna oss som lagöverträdare när vi bjuder arbetskamraterna på äppelkaka till fikat?!

Inga kommentarer: