fredag, augusti 25, 2006

Glad idag!

Idag är jag glad för att, åtminstone för tillfället, får familjen Petrosian i Lammhult stanna ett slag till för ytterligare utredning av asylärendet. Jag skrev om dem för några dagar sedan. De har valsat runt bland Europas länder i 12 år utan lösning. När lokaltidningen skrev om dem, tog ärendet plötsligt en annan vändning...

Så är jag också stolt över att Lena Ek och Annika Qarlsson - näst Maud Olofsson våra frejdigaste centerpartister - har reagerat på Turkiets illdåd att förhindra kurdiska barn att ta emot svenska barnböcker översatta till kurdiska. Biståndet godtogs inte av den turkiska regeringen, varpå damerna kontaktade turkiska ambassaden här i Sverige, liksom EU-kommissionen. (Turkiet förhandlar ju om att få bli medlem i EU, men där finns en del att göra på hemläxan innan dess - kan jag upplysa om...

I helgen blir det valstugearbete i våra två städer och Väckelsångslopp - rask promenad för min del. Får se om jag orkar något för min egen del också. Sista sommardansen går...

Inga kommentarer: