söndag, oktober 02, 2005

Jag skäms!

Nej, inte för att jag inte hunnit putsa fönstrena i helgen eller för att mitt inlägg här har dröjt. Inte heller för att jag inte ringt alla samtal jag tänkt mig eller något liknande. Nej...

Jag skäms för att jag bor i Sverige som behandlar så många flyktingar illa! Vårt land har skrivit under alla tänkbara internationella konventioner inkl barnkonventionen och FN:s konvention om mänskliga rättigheter. Vårt land har förhållandevis bra lagar i sammanhanget, men ändå fungerar inte själva myndighetsutövningen. Det är tjänstemannastyre som jag ser det. De verkställande tjänstemännen har sin uppfattning och jobbar efter den, i stället för efter lagens mening. Och ansvarig minister, Barbro Holmberg, har ju hakat upp sig som en gammal stenkaka på "individuell prövning". Visst är det bra och nödvändigt, men den prövningen har ju redan skett och ändå tänker man sig att skicka tillbaka folk till diktaturer och krigszoner.

Nu har vi då mängder med människor som gått under jorden och lever i skräck för myndigheter, däribland en hel del barn som inte får tillgång till skolgång, sjukvård eller annan samhällsservice. Vidare har vi de apatiska flyktingbarnen. Och det enda raka vore ju att nollställa hela denna ovärdiga cirkus, och låta dessa människor som varit flera år i vårt land, ofta lärt sig språket och rotat sig för att sedan efter lång väntan få negativt besked, få stanna. Detta eftersom vi på nyåret börjar på nytt system med rättslig prövning och därmed bättre rättssäkerhet.

Jag blir så trött på våra myndigheter och regeringen med samarbetspartier jämte polisen, och samtidigt är det ju sådana här förhållanden som gör att man måste fortsätta med det politiska engagemanget. Nu har ju polisen fått eld i baken och skyndar på att skicka hem så många som möjligt före det framförhandlade stoppet i början av november. Detta stopp som miljöpartiet så lägligt förhandlat fram ett år före valet, i stället för att ha sett till att regeringen och dess myndigheter levt upp till nuvarande lagstiftning för längesen. Alltså är det nu farligare än någonsin att sätta näsan utanför sitt gömställe, om man hotas av avhysning från Sverige, för polisen är på alerten i åtminstone detta avseende.

Den gångna veckan har varit sådär hopplös med varje kväll upptagen av något engagemang. Även en stor del av lördagen gick åt till detta och därefter den stora vilan. Somnade tidigt igår med andra ord... Idag har jag fått en del uträttat här hemma och solen kom fram till slut. Här på bloggen har jag inte hunnit samla mig för att skriva förrän igår kväll, men då var webbplatsen utsatt för underhåll. Så det var bara att ge sig till tåls. Hoppas Du som läser haft en bra vecka och att den kommande också blir positiv. Britt-sommar är ju utlovad - ja, det var väl det jag anade för ett tag sedan!

Gör någon glad och överraskad!

Inga kommentarer: