måndag, oktober 17, 2005

Rejäla stockar till brasan i helgen

Måndag igen - det går fort mellan varven. Fattas på något vis en dag i helgen...

Helgen ja! Rent nyhetsmässigt gav den rejäla bidrag till den feministiska diskussionen. Jag säger bara Räddningsverket och Polisen! Inom båda myndigheterna utbildas nya, entusiastiska medarbetare, som i första fallet inte får jobba i fält i brist på erfarenhet och därmed kör man på i samma gamla macho hjulspår. Det som duger åt män i fält duger åt kvinnor också, oavsett var i världen. Tur att man ändå kände på sig att det kanske brast någonstans och lät göra en utredning... Det var ingen liten brist - utan avsaknaden av kvinnligt perspektiv i Räddningsverkets hjälpinsatser var total! Och vilka uttalanden vissa ärrade proppar gjort sig skyldiga till! Dock finns hopp, eftersom myndigheten själv bett om hjälp att analysera verksamheten.

Polisen - ja, det var ju mer väntat, en ryggradskänsla - att om man är kvinna och ny svensk då ska man inte räkna med att polisanmälan leder någon vart. Även om man tar bort kategorier av fall som drabbar enbart kvinnor, är resultatet ändå entydigt. Polisen klarar av att lyssna på, dokumentera och föra vidare till åtal helyllesvenska mäns anmälningar. That's it! Nyutbildade entusiaster får snabbt klart för sig vilka oskrivna regler som gäller, och så lunkar det på. Radioprogrammet Kaliber hade gjort research och redovisade i helgen. Nu ska polisen göra en egen undersökning. Risken är väl att det blir med den som när polisbrott utreds av andra poliser... Jag önskar hett att ändring sker även här och det ögonaböj, men jag är mycket tvivlande...

I övrigt har jag fått en del uträttat hemmavid, vilket behövdes efter många kvällar borta under längre tid. Har även lagat lite storkok, så det blir luncher att ta med till jobbet samt bakat något och hunnit handla lite rejält. Och så har jag hämtat mina nyinramade Björn Gidstam-originalteckningar och hängt upp dem på prov, för att njuta. Dessutom umgåtts med familjen och pratat med vänner, men nästan helt struntat i datorn. Ibland behöver man time-out från den faktiskt! Även om man göra mycket kul och nyttigt med den också. Min dotter har hjälpt mig att installera en besöksräknare här på bloggen. Det blir ju mer intressant på det sättet.

Dags att gå vidare i veckan. Nu har vi kommit till den tiden då man måste gå ut på lunchen för att få dagens portion dagsljus, ifall man inte jobbar utomhus vill säga. Ta chansen!

Inga kommentarer: