söndag, september 18, 2005

Valsöndag

Hallå där!

Handen på hjärtat - har Du utnyttjat Din demokratiska rättighet att rösta idag? Ja, även om det kallas det glömda valet, anser jag att man ska gripa tillfället och säga sin mening även i kyrkovalet. Vi är inte så lite bortskämda när det gäller att kunna rösta under fredliga och öppna förhållanden. Även i Tyskland är det valdag, och där är ju läget ett annat. Medborgare från f d DDR/Östtyskland anser nog fortfarande att det är högtidligt att kunna rösta och välja fritt.

Helt annorlunda är situationen i Afghanistan! Där visar det på stort mod att våga sig fram till vallokalerna - åtminstone ju längre ut från huvudstaden man kommer. Många kan inte läsa, utan röstar efter fotografier på kandidaterna, ifall man röstar alls. För att inte tala om mod hos kandidaterna att ställa upp! Vi kan inte föreställa oss läget i detta land! Där finns befolkning som lever som Du och jag, men där finns också mängder av människor som lever mera som på medeltiden. Jag vrider mig inombords vid åsynen av kvinnor klädda i burka (t o m nät för ögonen) som utövar sin rösträtt. För att säkert få in kvinnor i parlamentet är drygt 25 % av mandaten vikta åt kvinnliga kandidater. 10 % är vikta åt nomadfolk.

Jag håller tummarna för Afghanistans kvinnor och försök till demokrati, men jag vet att det kommer att ta tid, för klanstyret är starkt i provinserna liksom extrem islamism.

Igår hade vi länsarrangemang inom C, SV och LRF i Tingsryd med fokus på vägar och trafik. Det är inte lätt att locka besökare en solig höstlördag, kan man lugnt säga. Men vi hade ett gott utbyte av varandra vi som var där - landshövding, utställare, riksdagsman, LRF-ordf, länstrafikordf, etanolrallyförare, åkerinäring, Södra m fl. Jag hade lånat en Toyota Prius för att marknadsföra hybridtekniken vid sidan om etanolbilarna. Det smakade fint att få köra en ny, väldesignad bil så tyst så det knappast märks att motorn är igång. Miljövänlig el-drift utom när man tar i litet extra, då kompletterar bensinmotorn. Tyvärr var det ju enbart lånebil, så idag blev det till att lämna tillbaka den. Den gav definitivt mersmak!

I helgen har jag också unnat mig att gå på uppvaktning med god mat och trevligt sällskap. Dessutom har jag läst Mazettis bok Tarzans tårar. Hon kommer ju till oss i Rävemåla och Bibliotekets vänner på torsdag kväll, så jag ville förbereda mig litet. Boken är lättläst och roande samtidigt som den oroar. Samhällsklyftorna blir övertydliga, liksom jämställdhetsfrågorna. Nu bär jag personerna i boken med mig i vardagen.

Jag låter Dig avsluta helgen i lugn och ro. Hoppas det blir en god måndag! Jag tänker satsa på det i alla fall. Solen ska visst komma tillbaka - sätt på leendet!

Inga kommentarer: