måndag, september 05, 2005

Experiment

God måndag!

Efter att ha sommarjobbat på kundtjänst telefoni för ett av våra större bolag inom branschen, gör jag just nu ett experiment för att se om jag kan komma fram på telefon till min egen operatör. Det är flera år sedan jag försökte senast, men efter att jag gick in på Internet för att ändra min prislista hos dem, har jag fått ett goddag-yxskaft-meddelande från Telia om att jag bytt operatör. Det har jag definitivt inte! Bara önskat ändra mina villkor lite. Tänkte kolla om de har noll koll eller vad?
Hittills har jag inte kommit fram, och jag misstänker att där inte finns bemanning efter 17.00, men de låter mig bara lyssna på tjusig klassisk musik. Får antagligen lov att maila dem...
Där jag jobbade hade vi öppet till 22 på kvällarna och svarade snabbt, men ledningarna är ju inte bättre för det. Det är ju fortfarande Telia med underbolag som har ansvaret och kontrollen över dem. Ack ja! Efter Gudrun är de skröpliga minst sagt, och därmed är våra fasta telefonkontakter likaså.

Tänkte annars prata skola och kön idag. På DN debatt i slutet av förra veckan redovisades en utredning om att kön spelar större roll för studieresultaten än vad social miljö gör. Fastän killarna får mycket större andel av lärarnas tid, är resultaten betydligt sämre än tjejernas och detta ökar. Detta bör uppmärksammas bums! Det är ju inte bara så att tiden går till spillo för dem, tänk också på följderna. De måste ju hävda sig på något sätt i samhället... Jag blev alldeles mörkrädd av att läsa om utredningen. Ta en titt på DN:s hemsida under debatt så får Du bilda Dig en egen uppfattning. Att locka små killar till bibliotekets värld tidigt är alldeles nödvändigt, att öva upp språket tillsammans med dem, berätta, läsa och leka med spel, pussel mm som har med bokstäver och litteratur att göra. Här borde spelkonstruktörer inom data även kopplas in!
Kanske inte mamma eller pappa har tid el möjlighet till denna träning, men någon i omgivningen måste åta sig denna uppgift, för att vi ska få demokratiska, verbala, trygga ungdomar som tar positiv aktiv del i samhället.

Nu har jag ont i nacke och öra av att klämma tel-luren mot axeln, så jag slutar för idag för att lägga ett mail till denna teleoperatör!
Njut av solen!

Inga kommentarer: