tisdag, september 13, 2005

Flyga högt och ligga lågt

Dags för nytt försök...
Skrev ett ganska bra och långt inlägg igår, och så när jag skulle publicera det så lade den här inrättningen bara av! Det gick inte att hitta tillbaka till texten för kopiering och den hamnade inte automatiskt i draft-högen heller, tyvärr. Jag ska inte ens försöka kopiera den idag, men åtminstone berätta om mitt lilla privata äventyr i söndags kväll.

Efter köande sedan en viss jämn födelsedag har jag äntligen blivit Markgrevinna av Blädinge! Vad för något? kan jag höra Dig muttra. Har hon fått storhetsvansinne?! Nej, jag har gjort mitt livs första färd i luftballong och då blir man dubbad till markgreve resp markgrevinna av den plats man landar på med champagne och allt. Färden var precis så fridfull och härlig som jag föreställt mig, utom möjligen på slutet, då vi landade bland travhästar och kolliderade med staketet... en skenade utanför hagen (och det kan man inte klandra den för när det kommer en 27 m hög luftballong och dimper ner). Men så blev det ju ingen mjäkig upplevelse heller! (Och hästen fångades snabbt in svettig men oskadd.)

I det inlägg som försvann, kommenterade jag + och - bland gårdagens nyheter, men idag är de ju delvis borta.
Dock måste jag säga att det är för mig obegripligt hur regeringen förhalar och håller igen då det gäller asylsökande och de apatiska flyktingbarnen. Deras hållning är oförsvarlig och ger mycket negativa signaler om vårt land ut i världen samtidigt som så många människor mår dåligt till följd av den förda politiken och tappar fart i sin individuella utveckling.

Igår var det också på tapeten igen om bedömning av barns ålder i samband med porr- och sexbrott. Även detta går över min horisont! Det enda rimliga är ju att hålla sig till barnens verkliga ålder i dessa ärenden, eftersom utseende, klädsel osv INTE ska kunna förmildra det brott som är begånget. Offret ska inte skuldbeläggas! Männen ska stå för sina handlingar och dithän måste rättsväsendet också komma!

Positivt att Norge får en regering där inte främlingsfientlighet och opportunism blir en bas i regeringsförhandlingarna. Återstår att se hur det går i Tyskland framöver när det gäller den biten. Och i Norge kom ju Senterpartiet med i det nya regeringsblocket - grejt! Hur den reella politiken i övrigt kommer att föras återstår att se. Centralism är ju inte min melodi precis...

I eftermiddag köpte jag glasstrutar till mig och mina kollegor på jobbet för att fira av sommaren - det ska ju bli ruskväder och betydligt kyligare. (I morse såg jag faktiskt en med vantar på tåget, och det önskade vi oss nog lite till mans på perrongen i Älmhult kl 07.01 med endast +2 i luften.)

Så jaga rätt på regnjackan och sockorna - för i morgon behövs de, om SMHI har rätt. Själv ska jag ta mig en tur i jobbet till Högsby kommun - där de slängt ut sitt eget bibliotek till förmån för Migrationsverkets tvivelaktiga inflyttning från grannkommunen med sin administration. Migrationsverket godkände bara bibliotekslokalerna och tjänstemän och politiker föll till föga... Migrationsverket är en opålitligt flyttfågel - och i det här fallet kan de ju jämföras med göken!

Njut nu av den sista? värmande solen under det som återstår av kvällen (Jag för min del hoppas på Britt-sommar av lättförståeliga skäl)

Inga kommentarer: