Här hemma diskuterar vi med all rätt när det är lämpligt att börja ge elever betyg i grundskolan, ordningsbetyg eller inte, betygsskalor, läsa-skriva-räkna-garanti, bästa pedagogiken, indidvidualisering, friskolor, hemspråk eller inte mm.
När man får lite perspektiv på det som rör upp höga vågor i skoldebatten här hemma, så är det ju egentligen bara (ack så viktiga) futtiliteter/"i-landsproblem".
I Pakistan, främst i Swatdalen i norr, spränger talibanerna skolor i luften, särskilt flickskolor, för att förhindra inlärning överhuvud taget, eller för att styra barnen till talibanernas egna hjärntvätt/ programmering av barn.
Barnens bästa i skolan har tack och lov helt olika betydelse om man lever i fredlig demokrati där religionsfrihet råder, eller om man existerar i skuggan av talibaner och mullor.
Internationell samverkan, nätverkande och påverkan samt support till demokratisträvanden leder till framsteg både i Swatdalen och i Iran, förr eller senare. (Jo, visst finns det fler ställen som kan ta intryck - både hemma och borta - SIS t ex.)
fredag, juni 26, 2009
Barnens bästa i skolan?!! Hemma - borta
Etiketter:
barnens bästa,
i-landsproblem,
Iran,
mullor,
Pakistan,
SIS,
skoldebatt,
Swatdalen,
talibaner
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar