måndag, augusti 10, 2009

Det mullrar i mitt inre...

Idag upprörs jag över att Migrationsverket skickar tillbaka kristna flyktingar till Irak - ett Irak som inte ens är i balans med sig själv, än mindre tål minoriteter. När man sedan hör hur poliser (som har uppdraget att sköta utvisningen) nattetid rycker upp barn och skiljer dem från sina föräldrar i väntan på utresa. Inte att undra på att antalet apatiska asylsökande barn ökar!
Förutom att detta är ett oacceptabelt sätt att bete sig mot sina medmänniskor oavsett lagar och förordningar, är det brott mot mänskliga rättigheter och mot barnkonventionen, konventioner som vårt land skrivit under.
Är detta det bästa sätt vi kan gå före som ordförandeland i EU? Som vanligt i dessa frågor, skäms jag för mitt lands myndigheter.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Tyvärr så är nog skillnaden mellan migrationsminister Tobias Billström (M) och hans företrädare Barbro Holmberg (S) ganska liten...

Frågan är dock vad vi inon Centerpartiet gjort för att driva politiken i en annan riktning? Mot bakgrund av debatten vid senaste stämman kring vård för papperslösa verkar det som om vår egen riksdagsgrupp även bär en del avansvaret för den politik som nu förs...

Lars-Erick Forsgren sa...

Nej, alliansregeringens partier är lika skyldiga nu till detta som utvisningsminister B Holmberg.
Jag hoppas på ett uppror bland alla partiers riksdagsledamöter.

http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2009/08/apatiska-barn-igen.html