torsdag, juni 04, 2009

Stäng ner Migrationsverket och öppna nytt!

Jag har kommenterat i den här riktningen tidigare, och igår kom ju ytterligare bränsle på den brasan, när vi får höra och se om mycket svårt sjuka personer som Migrationsverket avvisar. Dessa människor är för sjuka för återresan, hur mycket sjukare ska de då inte bli av att ta del av det negativa beslutet och hotet att bli transporterad trots bräcklighet?!

Till vardags jobbar jag som språklärare bl a med asylsökande barn och jag är flyktingguide. Just nu finns en kille som är apatisk pga oron efter avslag från Migrationsverket. Han har syskon som ju också är i farozonen. Det gör mig så ont att se deras nedstämdhet, brist på koncentrationsförmåga och andra tecken på förändring i sättet att vara sedan avslagen kommit.

Jag skäms för att Migrationsverket i mitt land ser så lite till barnkonvention och mänskliga rättigheter och inte heller respekterar läkarutlåtanden. Det finns tydligen ingen annan lösning än att stänga ner Migrationsverket och starta ny verksamhet i andra lokaler och med ny besättning. Hoppades mycket på förändring efter regeringsskiftet och ny chef på verket, men det är som i kommunerna - man behöver byta ut tjänstemännen också, inte enbart politikerna. Det verkar finnas för mycket av tårt- och champagnekulturen kvar både i väggarna och bland de ansvariga för avvisningsbesluten!

Jag är, liksom Centerpartiet, för en öppen, human och rättssäker asyl- och invandringspolitik.

Inga kommentarer: