söndag, maj 24, 2009

LAS från Tingsryds horisont

Mitt under EP-valkampanjen måste jag också söka jobb. Här berättar jag varför det är akut före sommaren och inte efter.

Jag tyckte det var lämpligt att söka samma sommarjobb som förra året.

(Jodå, man kan ha sommarjobb som medelålders också, åtminstone när a-kassan har otydliga rutor man kan kryssa i av misstag och märkliga regler ifall man har restpoäng att göra på högskola och universitet. Men det är en annan historia.)

Min sommarchef tyckte också det var en bra ide med repris på förra sommaren, liksom min sommarkollega - alltså var vi muntligt överens. Chefen kom på att det också var tvunget att kolla om någon hade företräde inom kommunen. - Klart vi ska följa reglerna på arbetsmarknaden! sa jag, för det anser jag.

Ingen hade företräde. Men chefen fick order av personalavdelningen att absolut INTE ge mig sommarjobbet, som jag kan bra sedan förra sommaren. Anledning: då skulle jag bli LASAD, och det gillar inte chefer inom kommunen att ha.

Jobbet annonserades då ut för att få en helt ny anställd som kräver drygt en arbetsveckas introduktion av chefen i en redan stressig värld och som därefter är nybörjare. Jag sökte jobbet skriftligt och var så hygglig att erbjuda mig att hyra mig en annan arbetsgivare som finns i Tingsryd, dvs jag skulle befria kommunen från att behöva anställa mig och därmed LASA mig.

Tror du jag fick jobbet?
Motiveringen från personalavdelningen till att anställa en nybörjare på jobbet är att om det finns sökande att ANSTÄLLA ska man göra det i första hand. Så att man sedan kan förhindra att de blir LASADE framöver - verkar mycket logiskt! Att det kostar mycket pengar att ständigt byta folk - rekrytera nytt spelar tydligen ingen roll. Att övriga delar av kommunen sliter häcken av sig för att bli företagarvänligt, spelar tydligen heller ingen roll. (Hyra en arbetsgivare kan ju vara ett första steg till entreprenörskap - man testar sin företagsidé under en period.) Att man kränker engagerade kommuninvånare spelar tydligen heller ingen roll.

Tror du jag vill ändra LAS?
Ja, absolut! Och då inte främst för min egen del - utan för alla de ungdomar som köar för att komma in på arbetsmarknaden. De måste få en chans att använda sin nyvunna kompetens - att bidra med nya arbetssätt och idéer. Dessutom tror jag det finns många i vårt arbetsliv som skulle vilja röra på sig - göra något helt annat - men inte vågar, för då skulle man ju bli sist anställd på den nya arbetsplatsen - och hänga löst.
I stället för att vara den trygghet den är tänkt är LAS en effektiv utestängning av ungdomar och instängning av etablerad arbetskraft - mot nytändning i arbetslivet.
Vi behöver alldeles säkert ändra på paragrafen sist in först ut!

Inga kommentarer: