tisdag, maj 19, 2009

Ekologiskt!

Jag är så trött på all skrämselpropaganda, oavsett parti, som påstår att ekologisk odling inte skulle räcka till att mätta jordens befolkning! I våra trakter kan ekologisk odling ge något lägre avkastning, men vi har å andra sidan ingen matbrist. I utvecklingsländer ger ekologisk odling högre avkastning, samtidigt som det oftast är det enda alternativet. Så har vi spräckt den felaktiga bubblan.

Vi behöver dessutom vara rädda om Östersjön, Västerhavet och övriga vattendrag, dels för att få nytta av fisk och skaldjur därifrån, dels för rekreation och så är det dricksvattentillgången som är det verkliga hotet för världen utöver klimatet. Det är uteslutet att vi ska fortsätta med övergödning och skadliga utsläpp vid tvätt, disk mm! Nu är Östersjön på bättringsvägen. Låt oss hjälpas åt att fortsätta i rätt riktning och helst skynda på tillfrisknandet!

2 kommentarer:

Staffan Danielsson sa...

Hej Britt-Louise!

Jag såg din sågning av mig på twitter, för debatt om ekoodling i P1 idag.

Jag vet att det är starka känslot i att diskutera detta, men jag vill ändå göra det. Och jag var inte "framsläppt" av centerpartiet, de ringde och frågade om jag ville vara med och jag tackade självständigt ja.

Jag har skrivit en del på min blogg om detta, www.staffandanielsson.blogspot.com,

Min uppfattning är ju att Sverige har två bra miljöalternativ i jordbruket, vanligt miljövänligt jordbruk inom våra stränga miljö- och djurskyddslagar, och ekologiskt jordbruk.

Britt-Louise sa...

Du får ha vilken uppfattning du vill för mig, men att skrämma folk med att maten inte räcker i världen pga ekologisk odling är rent ut sagt oärligt!
Det som behövs i utvecklingsvärlden är framför allt vattentillgång samt energialternativ så att gödsel kan användas till odling och så att buskar och träd får stå kvar i stället för att användas till matlagning. Stöd åt kvinnor att driva företag och att äga och ärva jord är jätteviktigt.
Frihandel är en annan viktig väg.