söndag, juni 11, 2006

Nattskärror, det Du!

Helgen har bl a bjudit på nattskärreskådning i de sydsmåländska markerna - vilket äventyr! Och vilken bra motvikt mot alla världsproblem och valbestyr som ska skötas i vanliga fall.

Jag, som är enbart fågelbeundrare, åkte med äkta skådare för att bl a möta nattskärror (och knott). Men innan dess beundrade vi forsärlan, fiskgjusen, en hägerkoloni samt en skönhetstävling mellan en häger och ett par tranor som fjädrade sig precis intill varandra mm. Nyinköpta kikaren gjorde god nytta, även om min inte är en proffskikare.

Nattskärran låter som en spinnrock i sommarnatten och flyger som ett vinglande fyllo, helt orädd ovanför huvudet på en. Det var fascinerande att möta henne för första gången och inse vad man gått miste om halva livet. Vill Du också lyssna (utan knott) går det fint på
http://www.sr.se/p2/p2pippi/

Gräsmattan har besegrats ännu en gång och äntligen blommar mina egenhändigt planterade vilda oxlar så som jag drömt om i alla år - fulla med blomklasar. Det blir förhoppningsvis uppskattade bär för fåglarna under en annan årstid. Nu njuter jag (och insekterna)!

Värmen och solskenet är så välkomna! Äntligen ljumma njutbara kvällar och värme ända in i märgen - härligt!

Inga kommentarer: