söndag, maj 21, 2006

Mellan hägg och syrén

Jag hejar snarare på våren än på Carola. I helgen har jag tittat till gullvivor och liljekonvaljer i närheten. Det är underbart vackert i naturen just nu med alla blommande träd och örter samt den musik fåglarna bjuder på främst morgon och kväll. Behövs ingen symfoniorkester just nu.
Jag har också förvissat mig om att tornseglarna flyttat in under takhofsarna som förr om åren. Satt på altanen igår kväll och beundrade dessa fågelvärldens "geparder" - när de jagade mot kvällshimlen och sedan störtdök rakt in i bona under takhofsarna. Där finns inga hastighetsbegränsningar och jag ämnar inte sätta upp hastighetskameror - sitter hellre själv på altanen och bara njuter av uppvisningen. Det tar emot lite såhär i början av säsongen för dem att flyga in i boet bara någon meter från mitt huvud, men eftersom vi ska samsas om utrymmet under hela sommaren så är tillvänjningen nödvändig. Det är säregna fåglar som sköter hela sitt liv i luften och blir totalt hjälplösa ifall de råkar nödlanda på marken. Då krävs att man kastar upp dem igen, för att de ska få fart.

Noterar att statssekreterare Lars Danielsson äntligen gjort det enda rätta och försvunnit från Perssons sida. Men begriper inte varför karlen eller statsministern inte lägger korten på bordet och reder ut alla frågetecken kring annandag jul 2004 en gång för alla. Något skumt har förevarit - det är ju uppenbart.

Är lättad över att Carolahysterin i media nu äntligen kan tystna. Grattis Finland! Gläder mig över Tre Kronors nya uppsättning guldmedaljer, men det känns snopet att TV-sändningen med detta folkkära landslag bara är till för vissa. Grattis till dubbel triumf 2006!

Är redan trött på medias upphaussning av VM i fotboll. Hur kan man på allvar hålla på att rapportera om varje litet skrubbsår, magont och andra problem dessa proffs drabbas av under flera månader innan själva evenemanget äger rum?! Hoppas nu bara att de påtryckningar som Centerkvinnorna m fl organisationer inkl EU utövat för att stoppa importen av ca 10 000 flickslavar till att betjäna fotbollspubliken i tillfälliga barackbordeller i Tyskland under fotbolls-VM har haft positiv effekt. De besökare som är på plats bör tänka på tillväxten inom fotbollen, samt sina egna döttrar och barnbarn och föregå med gott exempel genom att avstå från att utnyttja dessa sexslavar. Fokus borde kunna läggas på goda fotbollsresultat. Jag håller tummarna.

Inga kommentarer: