måndag, maj 30, 2005

Dagen efter...

Idag är det dagen efter Frankrikes klara nej till EU:s förslag till ny konstitution. Nyheterna fylls sedan igår kväll av olika vinklingar och tolkningar av detta nej. Oavsett vad man har för åsikt i sak, så har processen fram till dagen för folkomröstning skapat ett genuint, nyvaknat intresse för politisk delaktighet i Frankrike. Det är den stora vinsten, enligt min mening.
Kanske vore det värt en folkomröstning även hos oss, med allt vad det innebär i form av resurser och arbete, för att nå detta åtråvärda resultat? Vad tycker Du?

Nu går jag iväg för att ikväll gå igenom och diskutera stämmohandlingarna till Centerkvinnornas förbundsstämma med länets ombud. Det är en del av den demokratiska processen i det digitala förtroenderåd som pågår som finputsning av stämmohandlingarna. I år äger stämman rum ombord på en av Finlandsbåtarna från Stockholm till Helsingfors. Vi ser redan fram emot att träffas och känna att vi är många som tycker lika i mycket och ha kul tillsammans. Båten lägger ut den 16 juni... I Helsingfors ska vi bl a få lära oss mer om Finlands lyckade satsning på hushållsnära tjänster, s k RUT-avdrag.

Min arbetsmässiga framtid har ljusnat något under dagen. Jag återkommer i detta ack så viktiga ärende, när jag vet mer.

Var rädda om varandra!

Inga kommentarer: