söndag, maj 29, 2005

Civilkurage

Mors Dag är avklarad och vädret har varit gudomligt sedan vi sist möttes här. Jag har uteblivit ett par dygn från bloggen pga intensivt fyllda dagar inkl kvällar. Det sociala har fått sitt och jag har dessutom arrangerat en studieresa för lokala c-gruppen till Västerviks kommun. Spännande kan jag lova!

Jag hörde på lokala nyheterna om ett tryckeri i Växjö som vägrat ta emot ett uppdrag från en kund! Anledningen var att boken som skulle tryckas handlade om homosexualitet som synd. Personalen reagerade på ämnet och nu har det ovanliga beslutet fattats. Det kallar jag civilkurage, apropå en annan diskussion som förekom i veckan. Ifall vi vågar ingripa dagligdags när vi blir vittne till något olagligt eller inhumant, med anledning av aktuella, tragiska fall av gatuvåld. Jag välkomnar att man i Göteborg inom fotbollsklubbarna bestämt sig för att bekämpa språkvåld. Fler borde följa exemplet både i föreningsliv och familjeliv!

Jag är däremot tveksam till graden av civilkurage i det framträdande som ordföranden i Högsta Domstolen gjorde i kvällens Agenda. Han lät inte alls övertygande - svävade på målet alltså, då Adaktusson ville ha svar på ifall han personligen tyckte att sexköpare skulle straffas. Det är samme man som häromdagen uttryckte att domaren i HD, Leif Thorsson, som fått dagsböter för sexköp, nu har verklig erfarenhet till att döma i sexbrott. Säkert årets sämsta skämt alla kategorier! Vi Centerkvinnor reagerar starkt, liksom säkert flertalet kvinnor i vårt land.

Inga kommentarer: