Idag låter den oheliga alliansen (M,S,KD,FP) i Tingsryds kommun meddela att det inte blir någon kyld mat, och därmed ingen folkomröstning, som vi samlat ihop över 2000 namnunderskrifter till.
Yes! Detta är vad folket vill. Förtroendevalda är till för kommuninvånarna! Förnuftet har segrat (C,MP,V och väljarna) - och money talks. (Centralköket behöver definitivt bantas bort i samband med bygge för äldreomsorg och vårdcentral.)
Läs mer på www.sr.se/kronoberg t ex.
fredag, oktober 14, 2011
söndag, september 18, 2011
Genombrott för återförening barn/föräldrar t ex från Somalia
Glädjer mig enormt åt att barn och föräldrar från bl a Somalia äntligen ska få möjlighet att återförenas fr o m 1 juli nästa år! Vi har ju t ex DNA-analys att ta till då pass inte gäller eller är en möjlig väg. Orimligt att tro att människor ska kunna vara trygga, lära sig svenska och bidra på arbetsmarknaden när familjen är splittrad i två olika världsdelar och krigsliknande förhållanden råder i ena landet! Vill gärna tro att jag bidragit något genom att slå larm inom Centerpartiet och sända medlemsinitiativ i samband med valarbetet 2010.
Nu håller vi tummarna för de gömda barnens rätt till skolgång också - så vi kan räta på oss som svenskar i förhållande till FN:s barnkonvention.
Nu håller vi tummarna för de gömda barnens rätt till skolgång också - så vi kan räta på oss som svenskar i förhållande till FN:s barnkonvention.
fredag, september 09, 2011
Jodå - dä gaur visst! Härligt!
EU lägger sig i och våra myndigheter backar och skrapar med foten - nej, så kan man inte göra...
MEN visst går det! Nu har en skola i Stockholm bevisat det. Vad? Jo, att man kan handla upp lokal kvalitetsmat till skola, vård och omsorg - om man bara vill. Läs mer på:
http://www.atl.nu/lantbruk/skola-lyckades-med-eko-upphandling
MEN visst går det! Nu har en skola i Stockholm bevisat det. Vad? Jo, att man kan handla upp lokal kvalitetsmat till skola, vård och omsorg - om man bara vill. Läs mer på:
http://www.atl.nu/lantbruk/skola-lyckades-med-eko-upphandling
fredag, juni 17, 2011
Tack Maud!
Så här skrev jag till Maud på Facebook idag när hon meddelat att hon avgår som partiledare vid Centerpartiets förbundsstämma i Åre i september:
"Tack för allt hårt arbete och stort engagemang i mer än 10 år! Mycket har du åstadkommit - imponerande arbetsbörda har du bemästrat. Njut nu av ett klokt beslut och lite mer tid för familj och egna nöjen! Vi är stolta över det du uträttat och jag är glad att jag fått vara med på ett hörn. Kram!"
Nu blir det spännande att få vara med och välja även nästa partiledare. Jag är nämligen ombud till Centerpartiets stämma i Åre. Jag minns så väl hur det var att välja mellan Lena Ek och Maud Olofsson för drygt 10 år sedan - inte enkelt. Tänk vilka starka kvinnor vi har i partitoppen och även regionalt och lokalt!
"Tack för allt hårt arbete och stort engagemang i mer än 10 år! Mycket har du åstadkommit - imponerande arbetsbörda har du bemästrat. Njut nu av ett klokt beslut och lite mer tid för familj och egna nöjen! Vi är stolta över det du uträttat och jag är glad att jag fått vara med på ett hörn. Kram!"
Nu blir det spännande att få vara med och välja även nästa partiledare. Jag är nämligen ombud till Centerpartiets stämma i Åre. Jag minns så väl hur det var att välja mellan Lena Ek och Maud Olofsson för drygt 10 år sedan - inte enkelt. Tänk vilka starka kvinnor vi har i partitoppen och även regionalt och lokalt!
fredag, juni 10, 2011
7 av 10 tjejer vill flytta ut på landet
Mycket glädjande resultat i Landsbygdsdepartementets undersökning genomförd av Sifo - 70 % av tjejer mellan 15-29 år längtar efter att bo på landet. Detta ligger väl i linje med förhoppningar Mikael Andersson och jag (C) vädrar i en motion till Tingsryds kommunfullmäktige.
Vi önskar att kommunen drar nytta av vårt Hollands-projekt och gör liknande satsning på inflyttning riktad mot våra större städer. Landsbygdsdepartementets undersökning som presenteras idag stöder möjligheten för gott resultat.
Som motionärer menar vi att landsbygden och småorter har många fördelar t ex natur och miljö, relativ närhet till vardagsservice, köfrihet till service och vård, lugn och ro i uppväxtmiljön, billigt boende och att folk bryr sig om sina grannar/varandra. Egen odling är möjligt för den som har det intresset, liksom hästhållning, och nu bygger vi fiberbredband över kommunen för supersnabb uppkoppling.
Med hjälp av sockenråd och näringslivet skulle vi bli ett oslagbart raggningsteam!
Läs gärna mer här:
http://www.smp.se/nyheter/tingsryd/centern-jagar-stockholmare(2812574).gm
http://svt.se/2.22620/1.2450091/unga_kvinnor_vill_bli_lantisar
Vi önskar att kommunen drar nytta av vårt Hollands-projekt och gör liknande satsning på inflyttning riktad mot våra större städer. Landsbygdsdepartementets undersökning som presenteras idag stöder möjligheten för gott resultat.
Som motionärer menar vi att landsbygden och småorter har många fördelar t ex natur och miljö, relativ närhet till vardagsservice, köfrihet till service och vård, lugn och ro i uppväxtmiljön, billigt boende och att folk bryr sig om sina grannar/varandra. Egen odling är möjligt för den som har det intresset, liksom hästhållning, och nu bygger vi fiberbredband över kommunen för supersnabb uppkoppling.
Med hjälp av sockenråd och näringslivet skulle vi bli ett oslagbart raggningsteam!
Läs gärna mer här:
http://www.smp.se/nyheter/tingsryd/centern-jagar-stockholmare(2812574).gm
http://svt.se/2.22620/1.2450091/unga_kvinnor_vill_bli_lantisar
onsdag, mars 30, 2011
Spännande landstingsstyrelse
I dessa årsmötestider och tid för studiecirklar är det ont om tid att blogga.
Nu vill jag absolut dela med mig av pressmeddelande från senaste landstingsstyrelsen. Det är mycket innehållsrikt och visar på att Landstinget Kronoberg nu verkligen är på G på rätt väg.
Använd länken nedan för att läsa själv eller prova att klicka på rubriken till detta inlägg.
http://www.ltkronoberg.se/templates/LTKNewsPage____57834.aspx
Nu vill jag absolut dela med mig av pressmeddelande från senaste landstingsstyrelsen. Det är mycket innehållsrikt och visar på att Landstinget Kronoberg nu verkligen är på G på rätt väg.
Använd länken nedan för att läsa själv eller prova att klicka på rubriken till detta inlägg.
http://www.ltkronoberg.se/templates/LTKNewsPage____57834.aspx
söndag, februari 20, 2011
Äntligen! Den som väntar på något gott...
Nu smids planer för odling och leverans av svenska äpplen under hela säsongen. I Kivik, men skulle kanske också kunna ske i Urshult? "Me like", som en del uttrycker sig på Facebook. Äntligen! Fast första skörd sker först fram mot 2015, men steg i rätt riktning.
Läs mer här el prova att klicka på rubriken:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=65451&nyhetsbrev&a=Högestad satsar på äpplen året runt i modern odling
Läs mer här el prova att klicka på rubriken:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=65451&nyhetsbrev&a=Högestad satsar på äpplen året runt i modern odling
lördag, februari 19, 2011
Värstinglistan - vad driver dem?
Den befrielserörelse som nu så glädjande är i aktion i Nordafrika och Mellanöstern är inte överraskande. Möljligen är tidpunkten oväntad.
Läs gärna mer om värstingligan bland länder i t ex denna artikel med ursprung Freedom House:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/varldens-varsta-stater-nordkorea-i-topp_5006225.svd
(Kan gå att klicka på rubriken till inlägget också för att komma till artikeln)
Hur FN kan sätta dessa länder som bocken till trädgårdsmästare är en gåta? Det säger mer om FN, tyvärr, än om själva länderna i sig.
Läs gärna mer om värstingligan bland länder i t ex denna artikel med ursprung Freedom House:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/varldens-varsta-stater-nordkorea-i-topp_5006225.svd
(Kan gå att klicka på rubriken till inlägget också för att komma till artikeln)
Hur FN kan sätta dessa länder som bocken till trädgårdsmästare är en gåta? Det säger mer om FN, tyvärr, än om själva länderna i sig.
Etiketter:
befrielserörelse,
FN,
Freedom House,
Mellanöstern,
Nordafrika,
SVD,
värstingar
onsdag, februari 02, 2011
Upp-och-ner-vända världen
Hur stolligt får det bli? Ursprungsmärkning på mat oavsett vilken mat är ett krav! Hur kan vi tillåta dåligt tyskt kött strömma in i vårt land, om andra länder kan utestänga det? När det dessutom riskerar slå ut våra egna bönder.
Lagen om offentlig upphandling måste användas aktivt och kreativt i väntan på utlovad uppluckring, så att vi kan erbjuda kvalitetsmat i våra skolrestauranger och på våra äldreboenden t ex. Läs gärna mer genom att använda länken.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/tyskt-flask-dumpas-i-sverige
Lagen om offentlig upphandling måste användas aktivt och kreativt i väntan på utlovad uppluckring, så att vi kan erbjuda kvalitetsmat i våra skolrestauranger och på våra äldreboenden t ex. Läs gärna mer genom att använda länken.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/tyskt-flask-dumpas-i-sverige
torsdag, januari 27, 2011
Kan bara bli bättre!
Regeringen vill skärpa straffskalan i sexköpslagen, och jag säger det kan bara bli bättre! Om sedan domstolarna bemödar sig om att ta reda på rätt inkomstunderlag att utdöma dagsböterna efter, när brottet inte leder till fängelse, så vore det i enlighet med lagens mening. Det är nämligen inte ovanligt att få rabatt till dagsböterna, antagligen för att straffet inte tas på fullt allvar av domstolen. Skärpning alltså redan nu!
Vill du läsa mer följ länken nedan el prova att klicka på rubriken.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-sexkopare-riskerar-fangelse
Vill du läsa mer följ länken nedan el prova att klicka på rubriken.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-sexkopare-riskerar-fangelse
tisdag, januari 25, 2011
Det börjas i tid det som ojämlikt ska bli...
Tydligen har Lindex gjort det igen - trampat i klaveret när det gäller barnkläder.
Trots mångårigt arbete för ökad jämställdhet och egentligen MOT skillnader mellan flickor och pojkar, tycker jag det verkar som om uppdelningen i rosa/blått mm är mer markerad än någonsin. Jag vill mena att det var bättre för 20-30 år sedan när det gäller småbarnskläder och även leksaker.
Den senaste snackisen är att tjejkläder är mindre i storlek än killkläder för att killar busar runt mera och behöver mer rörelsefrihet i kläderna, enligt Lindex-biträde. Ansvarig på Lindex vill inte erkänna, utan att har annan förklaring.
Hur som helst är det märkligt vilken uppdelning det är bland barnkläder, leksaker osv i både butiker och kataloger. Om man är kille och gillar rosa eller tjej och gillar marinblått är man körd då?!? Om man är aktiv tjej - vilka bilder ska man identifiera sig med? Vilka kläder kan passa, apropå dels ovanstående om klädstorlekar och det faktum att flickor avbildas inaktiva i kataloger osv. Och frågan gäller ju även tvärtom för pojkar som är stillsamma av sig?
Jag hade verkligen hoppats vi kommit längre!
Mer kan man läsa här t ex:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tjejplagg-mindre-an-pojkplagg_5891617.svd
Trots mångårigt arbete för ökad jämställdhet och egentligen MOT skillnader mellan flickor och pojkar, tycker jag det verkar som om uppdelningen i rosa/blått mm är mer markerad än någonsin. Jag vill mena att det var bättre för 20-30 år sedan när det gäller småbarnskläder och även leksaker.
Den senaste snackisen är att tjejkläder är mindre i storlek än killkläder för att killar busar runt mera och behöver mer rörelsefrihet i kläderna, enligt Lindex-biträde. Ansvarig på Lindex vill inte erkänna, utan att har annan förklaring.
Hur som helst är det märkligt vilken uppdelning det är bland barnkläder, leksaker osv i både butiker och kataloger. Om man är kille och gillar rosa eller tjej och gillar marinblått är man körd då?!? Om man är aktiv tjej - vilka bilder ska man identifiera sig med? Vilka kläder kan passa, apropå dels ovanstående om klädstorlekar och det faktum att flickor avbildas inaktiva i kataloger osv. Och frågan gäller ju även tvärtom för pojkar som är stillsamma av sig?
Jag hade verkligen hoppats vi kommit längre!
Mer kan man läsa här t ex:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tjejplagg-mindre-an-pojkplagg_5891617.svd
Etiketter:
barnkläder,
jämställdhet,
kataloger,
leksaker,
Lindex,
ojämställt
söndag, januari 16, 2011
Landsbygdsservice nödvändigt enligt regeringen...
...och det håller vi med om och uppskattar. Bara nu Tillväxtverket sprider medlen dit där de bäst behövs och smidigt. Bensinmackar och livsmedelsbutiker på landsbygden är absolut nödvändigt. Läs gärna mer via länken nedan.
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=64666&nyhetsbrev&&a=Miljoner till service på landsbygden
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=64666&nyhetsbrev&&a=Miljoner till service på landsbygden
torsdag, december 30, 2010
Kanske fler skulle lyssna nu?!
Centerpartiet i Kronobergs län har vid riksstämmor försökt få ytterligare förändringar i minerallagen vilken reglerar vem som har makten över det som finns under jordytan där vi bor och har verksamhet. Lite har vi lyckats rucka på, men mest har norrlänningarna suttit nöjda och tänkt på de gruvor som finns idag, så vi har inte fått fullt gehör. Tyvärr har inte tillräckligt många sörlänningar varit insatta i ämnet.
Här nere har vi ju varit rädda för den döda hand ett tillstånd för undersökning inför ev exploatering lägger över ett område, där kanske någon bedriver företag, t ex lantbruk.
Nu är det dessutom aktuellt att på allvar söka efter URAN på flera ställen i landet - här en artikel om Billingen i Västergötland. Inte är det svenska intressen som styr precis!
Kanske fler skulle lyssnat på oss kronobergare i dagens läge? Vi var väl rent opinionsmässigt för tidigt ute... Läs gärna mer med hjälp av nedanstående länk.
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=64419&nyhetsbrev&a=Tänker provborra efter uran i Billingen
Här nere har vi ju varit rädda för den döda hand ett tillstånd för undersökning inför ev exploatering lägger över ett område, där kanske någon bedriver företag, t ex lantbruk.
Nu är det dessutom aktuellt att på allvar söka efter URAN på flera ställen i landet - här en artikel om Billingen i Västergötland. Inte är det svenska intressen som styr precis!
Kanske fler skulle lyssnat på oss kronobergare i dagens läge? Vi var väl rent opinionsmässigt för tidigt ute... Läs gärna mer med hjälp av nedanstående länk.
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=64419&nyhetsbrev&a=Tänker provborra efter uran i Billingen
söndag, december 19, 2010
Flyget och vindkraften följetong
Som bekant lägger Försvarsmakten i Sverige in sitt veto mot vindkraftverk inom 4 mil från start- och landningsbana. Nu visar det sig att reglerna är betydligt mer generösa i närliggande länder. Vidare kan det kanske vara en fördel att låta Försvarsdepartementet vara remissinstans i stället.
Regeringen med näringsminister Maud Olofsson har beslutat titta närmare på saken - fast detta blir inte klart förrän slutet av november 2011. Vi som så gärna vill ha omställning till grön energi på stubinen!
Läs gärna mer här: http://www.atl.nu/Article.jsp?article=64268&nyhetsbrev&&a=Vill jämföra internationellt om vindkraft
Regeringen med näringsminister Maud Olofsson har beslutat titta närmare på saken - fast detta blir inte klart förrän slutet av november 2011. Vi som så gärna vill ha omställning till grön energi på stubinen!
Läs gärna mer här: http://www.atl.nu/Article.jsp?article=64268&nyhetsbrev&&a=Vill jämföra internationellt om vindkraft
lördag, december 11, 2010
Skräckslagna rätt väg
Jag läser i ATL:s nätupplaga att inga SAM-blanketter ska skickas ut till lantbrukare i tre län, bl a Kronoberg. Lantbrukare ska hädanefter söka driftbidrag via nätet.
Det är precis den här utvecklingen mina studiecirklar i data för skräckslagna är till för. I SV:s regi (Vuxenskolan) leder jag fem kvällar för nybörjare på nätet, för att göra dem mer knappvana och djärvare. Denna utbildning är nödvändig när service centraliseras mer och mer.
Samtidigt är det ju en fjäder i hatten att hänga med lite mer i vad barnbarnen håller på med. Trevligt har vi på köpet. Cirklarna ger också möjlighet till ökad föreningskontakt.
Länken nedan leder till nyhetskällan.
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=64079&nyhetsbrev&a=Sam-ansökning endast via internet
Det är precis den här utvecklingen mina studiecirklar i data för skräckslagna är till för. I SV:s regi (Vuxenskolan) leder jag fem kvällar för nybörjare på nätet, för att göra dem mer knappvana och djärvare. Denna utbildning är nödvändig när service centraliseras mer och mer.
Samtidigt är det ju en fjäder i hatten att hänga med lite mer i vad barnbarnen håller på med. Trevligt har vi på köpet. Cirklarna ger också möjlighet till ökad föreningskontakt.
Länken nedan leder till nyhetskällan.
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=64079&nyhetsbrev&a=Sam-ansökning endast via internet
söndag, november 21, 2010
BÅDE närproducerat och ekologiskt
Läser glatt om Naturbruksgymnasiet i Bräkne-Hoby som levererar ekologisk mjölk att säljas i affärerna i Blekinge. Det är vad jag kallar närproducerat och decentraliserat!
Annat än det matsystem den centralistiska majoriteten i Tingsryds kommun har beslutat om... där man inte alls bryr sig om måltidens betydelse.
Läs mer om mjölken här:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=63688&nyhetsbrev&a=Butikspremiär för mjölk från skolan
Annat än det matsystem den centralistiska majoriteten i Tingsryds kommun har beslutat om... där man inte alls bryr sig om måltidens betydelse.
Läs mer om mjölken här:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=63688&nyhetsbrev&a=Butikspremiär för mjölk från skolan
onsdag, november 17, 2010
Tack Europadomstolen!
När nu inte vårt eget Migrationsverket inser att det är livsfarligt särskilt för kristna irakier att återvända till Irak, är det verkligen skönt att Europadomstolen sagt ifrån. Det innebär att många som skulle sänts tillbaka i fara kan andas ut här i Sverige, åtminstone i avvaktan på Europadomstolens slutgiltiga besked.
Hoppas nu den här fristen leder till att avvisningar till Irak upphör tills det råder lugn och religionsfrihet i Irak.
Vidare borde det vara självklart att inte, som nu sker, skilja barn och föräldrar åt genom att dela på familjer och skicka medlemmarna åt olika håll. Sverige vill slå sig för bröstet, men när det gäller Barnkonventionen och Mänskliga Rättigheter har vi en hel del att stå till svars för, tyvärr.
Hoppas nu den här fristen leder till att avvisningar till Irak upphör tills det råder lugn och religionsfrihet i Irak.
Vidare borde det vara självklart att inte, som nu sker, skilja barn och föräldrar åt genom att dela på familjer och skicka medlemmarna åt olika håll. Sverige vill slå sig för bröstet, men när det gäller Barnkonventionen och Mänskliga Rättigheter har vi en hel del att stå till svars för, tyvärr.
onsdag, oktober 13, 2010
"Hur blir det med maten i kommunen?"
Ja, den frågan får jag ofta dessa dagar - antingen på nätet eller när jag möter folk i olika sammanhang i vardagen. Mitt svar är att jag håller på att hämta in ännu mer kunskap från andra kommuner medan jag avvaktar regeringsbildningen i kommunen. Tack för allt stöd och intresse för frågan!
Det finns ett oerhört stort engagemang för varm, lokalt tillagad mat i Tingsryds kommun oavsett vilket parti man sympatiserar med i andra frågor. Detta tar vi i Centerpartiet på allvar samtidigt som vi redan ursprungligen omfamnar frågan.
Sammanlänkad med ärendet är att ha en distributionscentral mitt i kommunen dit samtliga inköpta varor alla kategorier levereras. Därifrån körs sedan varor ut i en samlad leverans till de mindre orternas kommunala verksamheter. Allt för att spara tid och miljö.
En kommun som varit föregångare här är Borlänge, där man nu även har egna kossor att laga mat av. Intressant! Läs gärna mer via länken nedan (eller klicka på rubriken ovan):
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=62830&nyhetsbrev&a=Borlänges egna kor blir mat för barnen#Scen_1
Det finns ett oerhört stort engagemang för varm, lokalt tillagad mat i Tingsryds kommun oavsett vilket parti man sympatiserar med i andra frågor. Detta tar vi i Centerpartiet på allvar samtidigt som vi redan ursprungligen omfamnar frågan.
Sammanlänkad med ärendet är att ha en distributionscentral mitt i kommunen dit samtliga inköpta varor alla kategorier levereras. Därifrån körs sedan varor ut i en samlad leverans till de mindre orternas kommunala verksamheter. Allt för att spara tid och miljö.
En kommun som varit föregångare här är Borlänge, där man nu även har egna kossor att laga mat av. Intressant! Läs gärna mer via länken nedan (eller klicka på rubriken ovan):
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=62830&nyhetsbrev&a=Borlänges egna kor blir mat för barnen#Scen_1
lördag, september 18, 2010
Valfrihet eller sosstemet - du väljer!
Nej, jag har inte stavat fel i rubriken! På valdagen väljer du hur framtiden ska utvecklas - fortsatt satsning på att du och familjen själv kan påverka och forma livet, eller att passas in i det likriktade sosstemet. Framåt eller bakåt alltså.
Centerpartiet står för en grön, varm, företagsam och jämställd politik - en linje som ger nya jobb via småföretag och grön energi inom många områden. Vi vill att kvinnor ska kunna göra karriär och ha löneutveckling, starta företag och välja arbetsgivare på samma självklara sätt som män. RUT är en väg att nå detta.
Men RUT ger också jobb åt angelägna grupper som invandrare och ungdomar, samtidigt som det löser användarnas/kundernas livspussel.
C välkomnar både asylsökande och dem som invandrar för jobb och bättre livsmiljö. Alla behövs i vårt Sverige - om det blir lättare att anställa, går också integrationen smidigare. Språk och kulturmönster lär man sig bäst tillsammans med arbetskamrater, därför är det så viktigt med praktikplats eller jobb parallellt med kursen i svenska. Mångfalden berikar oss och vi har som land råd att solidariskt dela med oss.
C jobbar för måltidskvalitet i hela landet - och att hela landet ska utvecklas. Till det krävs bra infrastruktur med fiberbredband, effektiv järnväg och bra vägar - både små enskilda och större. Vårt avlånga land behöver bilen, men ska byta innehåll i tanken. Vi ska uppmuntra till grön omställning, inte straffbeskatta! Inom dessa satsningar skapas nya jobb.
C jobbar förebyggande inom hälso- och sjukvården - bättre att stämma i bäcken än i ån. Vi vill föra ut mer vård närmare invånarna till hälsocentralerna t ex psykiatri, och vi satsar på mobila specialistteam. Vi vill fortsätta utveckla vårdvalet och LOV, lagen om valfrihetssystem. Fysisk aktivitet på recept är redan en succé, nu vill vi införa kultur på recept. Samtidigt står C för mer kultur i skolan och fortsatt bra stöd till föreningsliv och folkbildning.
Vi har lösningar inom alla områden - läs mer på våra hemsidor! Det blir alldeles för långt att läsa mer här. Du har valet i din hand - vårda demokratin och utnyttja rättigheten att rösta. Den är inte självklar. Kryssa gärna!
www.centerpartiet.se www.tingsryd.centerpartiet.se www.kronoberg.centerpartiet.se
Centerpartiet står för en grön, varm, företagsam och jämställd politik - en linje som ger nya jobb via småföretag och grön energi inom många områden. Vi vill att kvinnor ska kunna göra karriär och ha löneutveckling, starta företag och välja arbetsgivare på samma självklara sätt som män. RUT är en väg att nå detta.
Men RUT ger också jobb åt angelägna grupper som invandrare och ungdomar, samtidigt som det löser användarnas/kundernas livspussel.
C välkomnar både asylsökande och dem som invandrar för jobb och bättre livsmiljö. Alla behövs i vårt Sverige - om det blir lättare att anställa, går också integrationen smidigare. Språk och kulturmönster lär man sig bäst tillsammans med arbetskamrater, därför är det så viktigt med praktikplats eller jobb parallellt med kursen i svenska. Mångfalden berikar oss och vi har som land råd att solidariskt dela med oss.
C jobbar för måltidskvalitet i hela landet - och att hela landet ska utvecklas. Till det krävs bra infrastruktur med fiberbredband, effektiv järnväg och bra vägar - både små enskilda och större. Vårt avlånga land behöver bilen, men ska byta innehåll i tanken. Vi ska uppmuntra till grön omställning, inte straffbeskatta! Inom dessa satsningar skapas nya jobb.
C jobbar förebyggande inom hälso- och sjukvården - bättre att stämma i bäcken än i ån. Vi vill föra ut mer vård närmare invånarna till hälsocentralerna t ex psykiatri, och vi satsar på mobila specialistteam. Vi vill fortsätta utveckla vårdvalet och LOV, lagen om valfrihetssystem. Fysisk aktivitet på recept är redan en succé, nu vill vi införa kultur på recept. Samtidigt står C för mer kultur i skolan och fortsatt bra stöd till föreningsliv och folkbildning.
Vi har lösningar inom alla områden - läs mer på våra hemsidor! Det blir alldeles för långt att läsa mer här. Du har valet i din hand - vårda demokratin och utnyttja rättigheten att rösta. Den är inte självklar. Kryssa gärna!
www.centerpartiet.se www.tingsryd.centerpartiet.se www.kronoberg.centerpartiet.se
Etiketter:
asylsökande,
Centerkvinnorna,
Centerpartiet,
fiberbredband,
folkhälsa,
grön omställning,
integration,
invandrare,
jämställdhet,
Kronoberg,
måltidskvalitet,
RUT-avdrag,
Tingsryd
lördag, september 11, 2010
Nu sker det på riktigt - bio-DME i tanken!
Här är ett av svaren på vänsterns kilometerskatt och höjda koldioxidskatter:
Nu rullar lastbilar på bränsle gjort av svartlut från massaindustrin. Omvärlden är imponerad - Yes!
Vi ska jaga utsläppen och inte bilarna! som Centerpartiet säger.
Läs mer genom att kopiera länken:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=62101&nyhetsbrev&&a=Volvo i Huddinge först med bio-DME
Nu rullar lastbilar på bränsle gjort av svartlut från massaindustrin. Omvärlden är imponerad - Yes!
Vi ska jaga utsläppen och inte bilarna! som Centerpartiet säger.
Läs mer genom att kopiera länken:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=62101&nyhetsbrev&&a=Volvo i Huddinge först med bio-DME
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

