Under ett år
tar regionens förtroendevalda och tjänstemän tusentals beslut. De allra flesta
blir bra, förbereds före införande genom förstudier och går som på räls. Vi ser
nu till exempel fram emot ombyggda och utökade lokaler vid Ljungby lasarett, vi
jobbar med barnens bästa i Kronoberg tillsammans över hela länet, vi ska införa
vårdval för barn- och ungdomspsykiatrin, vi ska stärka den nära vården så den
kommer ännu närmre och vi ska på sikt bygga helt nytt sjukhus i Växjö.
Fantastiska beslut vart och ett av dem.
De flesta
kontakter jag får från allmänheten sedan en tid tillbaka handlar dock om
sjukresor. När vi ändrade regelverket för sjukresor förra hösten, borde vi haft
längre startsträcka för att förbereda både personal och patienter mer
grundligt. Nu känner folk att de blir övergivna när de får besked att fixa
hemresan bäst de kan efter exempelvis ett akut besök på lasarettet. De blir
uppmanade att be någon i familjen eller någon bekant att hämta hem dem
alternativt att ta bussen hem, trots att de hade annan typ av skjuts in.
Orsaken är att kostnaderna
för sjukresor ökat mycket kraftigt. Det gällde att fatta beslut som skulle
stoppa blödningen av pengar. Sjukresor belastar numera respektive vårdenhet som
beviljar dem. Meningen är att behov ska styra. När du kallas till besök inom
vården får du åka buss med kallelsen som biljett. Vissa diagnoser kräver annat transportmedel,
och då är det vårdenheten som kan avgöra detta.
Region
Kronoberg borde ha förberett både personal och patienter inför förändringen. Då
hade en hel del missnöje och frågetecken kunnat undvikas. Alla har faktiskt
varken anhörig eller bekant att be. Alla har inte heller råd att ta taxi för
tusentals kronor.
Många kan inte
heller länstrafikens rutiner och system. Hur köper man biljett? Var finns
närmaste busshållplats? Byggs det inte om och flyttas hit och dit? När går
bussen, om den nu går?
Här har vi som
håller på med folkbildning och lär ut digitala mysterier ytterligare ett område
att täcka in. På sjukhuset bör servicedisken ha kunskap om länstrafikens
tidtabeller och appar. I väntrum där det finns bildskärm kan länstrafiken visa
hur man laddar ner app och hittar sin resa. I studiecirkeln, när man lär sig
hantera sin smarta telefon eller platta, bör det ingå att ladda ner app för
kollektivtrafik och hur man kan betala sin resa. Detta kommer att underlätta i
vardagen. Förhoppningsvis ökar användandet av buss och närtrafik, som nu sprids
över hela Kronoberg. Det gynnar även miljön.
Alla blir inte
nöjda för det. Taxichaufförer vittnar om att de får hjälpa patienter från taxin
fram till ytterdörren hemmavid, fastän sjukvården rekommenderat patienten ta
bussen hem. Här hoppas jag vi landar i en mer balanserad verklighet innan året
är slut. Vi får hjälpas åt med kunskap och resor efter behov.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar