måndag, april 28, 2008

Plikten framför allt - eller?

Nu då jag klarat av både månadens räkningar och deklarerat via Internet samt hostat färdigt, kan jag tillåta mig några rader här. Har förresten även fått ett kortare jobb - en verklig utmaning.

Jag undrar mycket hur Migrationsverkets personal är funtad?! Hade visst hopp då ny chef tillsattes, men nu är allt sig likt igen - omänskliga beslut och signaler kommer därifrån. T o m Finland, som tar emot väldigt få invandrare, är mer humant nu! Hur kan man anse att det går att skicka tillbaka kvinnor och barn till Irak? Inte män heller för den delen, men det som senast hördes var att Migrationsverket anser att barn kan få sina grundläggande behov i Irak (detta inkl enligt verket mat, vatten och tak över huvudet). För mig är trygghet ett oerhört väsentligt grundläggande behov, faktiskt, och möjligheten att kunna överleva!

Varför kan inte Migrationsverket rätta sig efter FN och flera hjälporganisationer som menar att livet i Irak och Afganistan är för farligt för att skicka tillbaka flyktingar till? Varför kan inte även Sverige låta bli att skicka våra flyktingar baklänges till Grekland, när andra länder kan ta det beslutet med hänvisning till att Greklands asylprocess inte är acceptabel?

Varför envisas verket med att vilja skicka tillbaka kvinnor som riskerar att stenas eller mördas i hämndbegär, för att de tidigare blivit våldtagna och lyckats fly?

Tänk om man kunde få rediga svar! Jag skäms återigen över att vi har ett statligt verk som tar sådana beslut!

Plikten framför allt kan vara ett positivt valspråk - men i detta sammanhang blir det snarare negativt.

Inga kommentarer: