tisdag, november 14, 2006

Reklamhögen bara växer... ojämställd!

Det lackar mot jul, vilket märks inte minst på stora skördar av oadresserad reklam i brevlådan. Valde att bläddra ursnabbt igenom leksakskatalogen (ursnabbt eftersom jag inte direkt har någon barnpresent i tankarna) och lade märke till mängden av rosa färg på en hel del sidor och det sedvanligt krigiska på andra...

Med lite mer seriöst intresse lyfte jag Elkedjans katalog (vem oroar sig inte för att någon vitvara ska lägga av?). På sidan 18 står en liten tjej och en liten kille i ett fönster och tänker på sin önskelista. Killen vill ha en egen mc och tjejen med långt blont hår (båda är blonda) tror sig klä i lockar!

Jag mår illa! Har vi inte kommit längre 2006?! Hur fungerar ni som är föräldrar (mor- o farföräldrar också för den delen) idag? Går ni på detta med att bevara könsrollerna? Det verkar ju faktiskt så, eftersom reklamen får fortsätta att se ut på det här viset. Säg ifrån - reagera!

Själv försöker jag frenetiskt få en klisterremsa med Gärna samhällsinformation -Reklam, nej tack! att fästa på min lite skrovliga brevlåda. Tar gärna emot tips på vad som sitter kvar. Samtidigt samsorterar Posten numera samhällsinfo och reklam, så risken är att man tappar samhällsinfon. (Och så längtar många efter IKEA-katalogen...)

Jag handlar mina dagligvaror till 95% på ett närbeläget varuhus som INTE gör en massa reklamutskick, INTE har några röda lappar eller (hemska tanke) kuponger utan håller ständigt lågpris med minsta möjliga påslag. Det är genomströmningen av varor och kunder de tjänar pengar på och så sparar de naturligtvis enormt på att slippa den dagliga reklamkostnaden.

Det är schysst mot skog och miljö, mot kunder och personal!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har reagerat!

http://www.reklamberget.se

Anonym sa...

Trött på reklamen, det är vi många som är.
Gå in på www.konsumentsamverkan.se så hittar du massor om direktreklamen, vad det kostar oss och hur du kan få tag på dekal "Nej tack till reklam" som sitter fast. Hälsninmgar

Bengt