måndag, oktober 30, 2006

Inte avliden, bara avkopplad

Jag har haft välförtjänt semester, efter en intensiv vår, sommar och slutspurt i valet. Därför har det inte hänt något här på ett tag. Jag har t o m varit ifrån nyhetsflöde och Internet. Dels ger det abstinensbesvär, dels ger det en ro man sedan nästan drar sig för att bryta... Är nog inte färdigvilad ännu...

Kryssning på Nilen i Egypten skapar sådana förutsättningar. Har lärt mig otroligt mycket, sett ännu mera och träffat intressanta människor samt kopplat av en del (ja, så magsjuka naturligtvis). Men jag hann med "allt" utom att sola och slappa på däck, innan den kom.

Fortfarande återstår den stora frågan jag hade med mig ner: hur kan en mycket högt stående civilisation gå tillbaka så enormt utan att ha hämtat sig än i dag? Jag gissar ju på en del anledningar naturligtvis, men det ska bli spännande att se vad förståsigpåarna anser.
Finns det någon som vet som läser det här, tar jag tacksamt emot kommentarer.

Det bästa citatet från veckan kommer här. Under diskussion mellan egyptisk affärsman och norska om inköp säger affärsmannen något i stil med: "Välj Du så betalar Din man" varpå kvinnan från Norge rappt svarar:"Jag tjänar mina egna pengar och betalar därmed själv!" Tyvärr kunde jag inte se ansiktsuttrycket hos den egyptiske affärsmannen, men jag njöt av det rappa svaret. Kulturskillnaderna är enorma - detta är bara ett litet exempel. Men folket är vänligt och har stor humor.

Har ännu inte hunnit ifatt i nyhetsrapporteringen, men vädret här hemma har hunnit ifatt mig...Det skiljer sådär 25-30 grader!

1 kommentar:

Maria Lundqvist sa...

Välkommen hem till den kalla nord! Här kom snön med omställningen till vintertid. Varför vädret nu skulle ta det så bokstavligt?Vilket härligt äventyr du varit med om, ja inte magsjukan förstås...