fredag, april 24, 2020

Ett oskrivet blad av framtidstro


Mitt i avkoppling och samvaro kring helgerna har vi också vänt blad i kalendern. Vi har tackat 2010-talet för god kamp och tagit oss an ett nytt decennium, med olika förväntningar. Jag funderar över vad jag vill se under 2020 och de närmaste par åren.

Främst önskar jag naturligtvis hälsa och glädje för barn och barnbarn med familjer. De är ju framtiden. I min hemsocken Älmeboda välkomnar vi de nyfödda så här års med ett lokalt barnbidrag samt numera även en barnbok där någon form av funktionsvariation förekommer i berättelsen och på bild. Det är ett sätt för föreningar och företag att visa att bygden vill framåt. I år firar vi 20 år med lokala barnbidraget. Vi har också en stipendiefond för ungdomar härifrån som studerar vidare på heltid. Den är instiftad av en lyckosam emigrant redan i början på 1950-talet. Det är ett sätt att lyfta studenter framåt i all enkelhet.

Jag grunnar på vad det faktum att barnkonventionen nu blir svensk lag kan komma att innebära, inte bara för mina egna barnbarn utan för alla barn i landet. Jag hoppas verkligen att barn och ungas röster kommer att bli mera lyssnade till samt få spela större roll i deras egna angelägenheter och i samhället i stort.

Fiberutbyggnaden i Tingsryds kommun och ambitionen att i stort sett alla som vill ska kunna nå ett stamnät med snabbt bredband är på gång att realiseras. I Älmeboda socken ansluter vi enstaka kunder nära stamnätet. Den ena fiberföreningen hjälper nu till att sudda ut vita fläckar i Linneryds socken. Snart är samtliga kommunala lägenheter anslutna till fiber över hela kommunen. Detta är en jämlikhetsreform och en förutsättning för att företagande och studier ska kunna ske runtom i kommunen, men också vård och omsorg.

När det gäller hälso- och sjukvård, som jag är förtroendevald inom, hoppas jag oändligt mycket på stärkandet av och utvecklingen inom den nära vården. Den ska ha vårdcentralerna som nav, med djup samverkan med främst kommunal hemsjukvård och ambulans. Den måste bli tillräckligt attraktiv och nytänkande för att ha kompetens att serva sina upptagningsområden efter invånarnas och de listades behov. Du ska bli smidigt omhändertagen av din vårdcentral antingen på plats eller i hemmet. Det är oerhört viktigt att den nya nära vården finner sina former mycket snart. Därefter ska innehållet i det nya sjukhuset i Växjö både planeras och dimensionernas. Partierna är överens om riktningen.

I Tingsryd har jag förmånen att vara med om utvecklingen av våra kommunala bostäder. Där har vi ett spännande pilotprojekt inom nybyggnad på gång, som ska ge hyreslägenheter folk i olika åldrar har råd att bo i. Samtidigt gör vi absolut inte avkall på kvalitet eller estetik. På Tingsmålavägen i Tingsryd uppför vi tolv lägenheter i olika storlekar i en första etapp, med plats för två ytterligare etapper. Planen är att bygga bra bostäder till lägsta möjliga kostnad till stor del med egen personal, sedan grund, rördragning och stomme är klara. På så sätt utnyttjar vi tiden bättre. Mot slutet av 2020 har vi facit. Min framtidstro är många studiebesök samt nöjda hyresgäster.

Detta är mina närmaste framtidsfunderingar förutom kulturen. (Den behöver en egen artikel.) Vilka är dina?

Inga kommentarer: