måndag, mars 26, 2007

GB bakåtsträvare

Äntligen här igen!

Det har blivit sporadiskt här på senare tid, delvis beroende på att Google tvingat in oss på Blogger i ny kostym - först var det frivilligt, men sedan blev det tvärstopp. Lite bökigt när man fortfarande sitter på modem...

Den här helgen har våren verkligen slagit igenom och jag har kunnat sitta med min kurslitteratur på trappan i solskenet och smygtitta på fjärilar samtidigt som fågelsången formligen brusat i öronen.

Någon glass har det inte blivit för mig, eftersom jag har 7 km till affären, men jag har sett på bild och hört talas om årets GB-bottenmärke. Jag sitter här och läser om hur man inte ska glömma att ta med det verkliga genderperspektivet vid all slags utvecklingsarbete i världen - dvs släppa in kvinnor på nya produktionsmetoder, projekt, nya redskap och teknik samt utbildning mm. I minnet ska man även ha antal arbetstimmar per dygn i och utanför hemmet samt akta sig för att införa avgifter i t ex offentlig sektor, för det innebär ytterligare arbetsbörda på kvinnor. Med mera, med mera.

Då känns det oerhört naivt, kränkande och fullkomlig galenskap att komma med en rosa glass inkl glitter som dessutom heter något med girl! Det är rena rama förtrycket! Tjejer över hela världen (och GB säljs ju ingalunda enbart i Sverige) är värda verklig respekt och att tas på allvar! Vi är inte enbart ett slags smycke med mindre hjärnkapacitet att visa upp bredvid mannens sida. Forskning visar tydligt att då kvinnor verkligen får ingå i utvecklingsprojekt, eller får möjlighet att tjäna egna pengar - det är då utvecklingsnivån får verklig fart i respektive region/land. Kvinnors pengar satsas nämligen främst på barnen och den egna familjens väl och ve samt utveckling av närsamhället, vilket leder till utbildning och ökad kunskap, bättre hälsa, vattenpumpar osv.

Tack och lov finns det ju andra glassmärken och man kan även göra sin egen!

Inga kommentarer: