God fortsättning! Det känns lite bävande att stå inför ett helt nytt, orört år... Måtte vi kunna förvalta det väl, helst bättre än tidigare. För det krävs respekt och samarbete bland annat.
Året började med storm (vi här i Kronoberg börjar bli vana...) lite strömlöshet trots nedgrävd kabel samt teleavbrott. Telia är ännu inte klara med att återuppbygga efter stormen Gudrun för två år sedan, trots löften att så skulle ske. Tänk så olika det fungerar när det finns konkurrens eller ej! El-ledningarna las ut provisoriskt ovanpå marken och fungerar överallt sedan ett år, medan Telia enbart har knåpat ihop de smala, gamla ledningarna på marken och inte ens två år har fått dessa små, sårbara nystan att försvinna. Samtidigt tvingar Telia vissa kunder att övergå från fast telefoni till mobil, där det anses för dyrt att bygga upp ledningen igen. Detta är översitteri och förmynderi av otroligt slag. Kunden har inget val! Många funktioner försvinner för sådana kunder och verkligt bredband kan de glömma. Fin jämställdhet i vårt land!
Behövde kontakta Telias kundtjänst i mellandagarna (ingen storm då), vilket var nästan omöjligt. Först gick det inte ens att komma fram, därefter kom man till talmaskin för att, när man talat in sitt ärende, bli utslängd från linjen eftersom för många ringde, slutligen lyckades jag krångla mig igenom både talmaskinen, vänta igenom telefonkön på 23 min (hann sätta igång lutfisk med tillbehör) och bli inkopplad till kundtjänst. Då frågade ändå människan vad jag hade för ärende, vilket jag noggrant talat in till talmaskinen och den upprepat. Servicen hos Telia är underbar! Mitt ärende var att stänga en av mina linjer - tänk om det varit någon som ville bli utökad kund! Nej, allt handlar bara om att slimma organisationen och ta hand om den telekommunikation som verkligen ger vinst för Telia.
Vi som bor på landsbygden räknas till de tärande kunderna tydligen, och på hemsidan kan man inte skicka mail till kundtjänst utan enbart till den automatiska frågetjänsten, så man måste ringa eller skriva brev till Telia för att meddela sina ärenden. Då borde det finnas tillräckligt med personal så att man kan komma fram till telefonkön utan flera försök och annat dubbelt krångel! Fast visst vore det väl en framgång ifall man kunde maila till sitt telebolag...
När jag ringde det telebolag som är litet, litet och levererar mina teletjänster utöver nätet, så kom jag fram genast, trots att det var mellandagar... Rix hade planerat för sina kunder!
Undrar Du varför jag inte har nätet också hos annan operatör? Jag har jobbat på kundtjänst hos en konkurrent till Telia och sett att Telia reparerar hos sina egna kunder innan konkurrenternas kunder får sina fel lagade. Det jag längtar efter nu är tillräcklig prestande på bredband för att göra möjligt med IP-telefoni, så jag kan slippa vara kund hos Telia helt och hållet! Monopol korrumperar!
Nu får vi hissa upp mungiporna och glädjas över de oskrivna bladen i den nya kalendern, vara nyfikna på morgondagen och måna om varandra. Lev väl!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar