måndag, augusti 01, 2005

Sista juli

Hej alla!

Denna lilla kommun där jag bor, Tingsryd med sina 12000 invånare har denna helg både bluesfestival och Sveriges viktigaste folkmusikfestival (20-årsjubileum t o m) inom sina gränser plus allt annat som arrangeras. Samtidigt pågår Musik i Glasriket i angränsande kommuner. Kulturutbudet kan man verkligen inte klaga på, möjligen på samordningen...
Själv njöt jag av folkmusikfestivalen från Korrö dels genom direktsändning i P2, dels genom att ett stort antal musiker var engagerade i dagens högmässa i Älmeboda kyrka med fortsättning i Hembygdsparken. Dessutom spelade Erik Lihms orkester upp till mogendans i gårkväll vid spegelblank insjö. Saxofonisten (superduktig) i den orkestern är uppvuxen i vår socken, så där fanns en och annan lokalpatriot som tog sig en härlig svängom, inkl jag själv. Trevligt!

Jobbet i veckan har gått hyfsat, men det är långt kvar till högsta formen på telefonsamtalen. Mycket att lära in fortfarande. Särskilt trivsamt var det att jobba fredag sen kväll - kunderna som ringde var lite mer avslappnade och enbart ett fåtal jobbade så stämningen blev nästan intim och lågmäld. I morgon är det dags för nya tag där.

Så har det hänt - genmanipulerad gröda har korsat sig med ogräs, så att ogräset får samma resistens mot bekämpningsmedel som grödan raps har. Det var väl bara en tidsfråga... Varför kan inte naturen få ha sin gång utan klåfingrighet vars konsekvenser ingen känner?!?!

Har talat med mina döttrar per telefon idag - stor veckouppdatering kanske man kan säga. Ser fram emot besök av den yngsta med sambo nu i veckan. De ska använda mitt hus som pensionat att utgå ifrån för sina besök hos olika släktingar och till helgen får vi tid tillsammans.

Nu sitter jag här och nickar efter att än en gång ha besegrat gräsmattan samt ha läst ut boken "Den vita massajens dotter" efter kyrko- och hembygdsgårdsbesöket. Det blev fint väder i em, så jag höll mig hemmavid och passade på att bättra solbrännan lite samtidigt som jag läste - en av mina favoritsysselsättningar.

Hoppas Du också har haft en fin helg och hämtat nya krafter.

Inga kommentarer: