lördag, juni 12, 2021

Vem betalar ditt besök hos nätläkare?

I veckan var det dags för mig att hämta ut astmamedicin. Jag gynnar det lokala apoteket, för service behövs nära för många människor. Tar min kölapp till recept och ser mig omkring medan jag väntar en kort stund.

På golvet finns stora klisterlappar, vilka basunerar ut samverkan med en privat nätläkare. Vid kortläsaren för betalning sitter mindre varianter med samma budskap. Då vädrar jag min frustration lugnt och tydligt innan jag handlar.

Just detta apotek är samlokaliserat med offentligt driven vårdcentral och hyr sina lokaler av offentlig verksamhet. Det är dessutom Apoteket AB, som tidigare var helt statligt. Inte någonstans ser jag skyltar med uppmuntran till 1177.se. På 1177.se kan man få rådgivning av olika slag, boka eller boka om tider, förnya recept, läsa sin journal mm.

Damen bakom plexiglaset och disken ursäktar med att det bara handlar om efter stängningstid. ”Samverkan med lokala vårdcentralen är så bra.” Jaså! Vet du som läser dessa rader vem som betalar den stora summan för ditt nätläkarbesök? Det gör din egen, nära vårdcentral! Vill du (och Apoteket AB) urholka ekonomin för din nära vårdcentral?

Även om apotekets tanke är att hänvisa till nätläkare kvällar och helger, så lär sig folk ett beteende. Risken finns att Svensson underminerar sin vårdcentral även dagtid på vardagar.

Om man inte är nöjd med sin nära vårdcentral ska man tala om det. Hjälper inte det ska man byta, där alternativ finns. Men hos nätläkaren kan du inte få allt uträttat. Hen kan inte känna på din onda kropp eller bedöma hur påverkat allmäntillståndet är. Återbesök och uppföljning – glöm det! Hos nätläkaren får du enbart lågt hängande frukter. Men din nära vårdcentral får betala dyrt! Det är nämligen den som betalar den stora kostnaden, fastän du inte anlitat dem.

Privat vård behövs på alla sätt. Den går före många gånger i utvecklingen, har korta beslutsvägar och en kostnadsmedveten personal. Konkurrens driver framåt. Privata, nära och fysiska vårdcentraler är helt nödvändiga för att vi ska täcka upp den nära vården i Kronoberg. Där finns möjlighet till allt det som nätläkarna inte kan ge, liksom hos offentliga.

I Region Kronoberg pågår just nu, precis som i övriga landet, en stor omställning inom hela vården. Det finns möjlighet till nätläkarbesök även hos oss. Utbyggnad pågår och vi samverkar med övriga Sverige. Det är också möjligt att boka tid via nätet och andra tjänster tillkommer löpande, till exempel att kunna provta sig själv hemifrån i kontakt med sin nära vårdcentral. Offentlig vård är en stor organisation och därmed inte lika snabbfotad vid stora skiften. Men du kan påverka som invånare i regionen både direkt varje dag och slutligen på valdagen.

 

Inga kommentarer: