lördag, mars 22, 2008

Röda rosor och snö upp till knäna!

Glad Påsk! Nåja, det är lite si och så med påskstämningen, efter att ha varit i ide ett par dygn. Igår satt jag inne och eldade, mailade, stickade, höll tummarna för simmare och konståkare samt fick en del pappersarbete gjort. Matade brasan så länge veden räckte, men vägrade gå ut i blåst och yrsnö.

I em har jag så "vågat" mig ut för att skotta, hämta ved och lördagstidning samt njuta av kvällssolen. Jag tog med mig havregrynen från skafferiet för att nödtorftigt fylla på lite extra i fågelbordet. Kunde inte bära tillräckligt med fågelmat hem då jag påskhandlade, och räknade inte då med att behöva sitta i ide på det här viset. Fick uppfartsvägen plogad i em också.

Eftersom jag bor på en kulle med betesmarker runtom och skogen som bakgrund en bit bort, viner det bra runt knutarna på mitt hus samtidigt som snön lägger sig i drivor på vissa ställen och blåser rent på andra. Där den ligger räcker den till knäna, och eftersom marken var fuktig när snön föll, är den lite klistrig och halvblöt längst ner - inte helt enkelt att skotta trots teflonskyffel. Så nu har jag röda rosor på kinderna och har sett en fantastisk solnedgång. Det ska ju bli ännu kallare i natt...

Det här vädret hade ju passat vid jul - nu är jag orolig både för vårblommor och vårfåglar! Hör att några blivit strömlösa igen och är mycket tacksam för att Kreab varit föregångare med att gräva ner elkablar. Här har det enbart blinkat till någon enstaka gång.

Mitt trådlösa s k bredband är så trögt så man kan tro snön har smugit sig in ibland ettor och nollor! Det härliga med att bo på landet får vi betala på annat sätt många gånger om, minsann! OM jag lyckas med tekniken, trots tröghet, kanske jag kan visa dig solnedgången på påskafton 2008.

Kör försiktigt, ifall Du tar ut även bilen ur idet!

Inga kommentarer: