Det har varit uppenbart att Kronobergs hanterbara storlek och väl upparbetade samverkan har underlättat för sammanhållning och likartat upplägg på vård, omsorg och testning nu under pandemin. Vi känner också till övriga regioners ”avundsjuka” på det goda samarbetet inom vården mellan regionen och kommunerna i vårt län. Detta är något vi ska vårda och bygga vidare på in i den nya nära vården som nu växer fram. Kommunerna måste involveras aktivt i detta framtidsjobb, då stor andel av sjukvården (ca 20 procent) sker just inom kommunerna.
Våra ca 200 000 invånare har nära till sin vårdcentral. Vårdcentralerna
ska vara navet i den nya närsjukvården. Det är därifrån mobila läkaren ska utgå
för att tillsammans med den kommunala sjuksköterskan ansvara för och besöka
sköra, främst äldre patienter med stort vårdbehov. Om detta är alla politiskt
överens.
För att detta arbete ska fungera väl och vara väl utnyttjad
tid behövs kännedom om patienterna och tillit från deras sida. Då är det
självklart att man verkar decentraliserat bland patienterna och följer dem
genom olika skeden i livet. Återigen är vår utspridda närsjukvård en fördel
inför den omställning som sker. Vi har infrastrukturen till det yttre och håller
nu på att fylla den med delvis nya kompetenser och framför allt nya arbetssätt
och processer. Teamarbetet blir lika viktigt här som i operationssalen.
Pilotprojektet Hemsjukhuset i Ryd utvidgas nu till Tingsryd. Det är en test av
borgholmsmodellen, som politiken väntar sig införs i hela Kronoberg.
En kraftig satsning pågår sedan några år inom Region
Kronoberg på att utbilda egna specialistläkare med inriktning mot den nära
vården. Vi ser starkt ljus i tunneln när det gäller bemanning och kontinuitet
just på läkarsidan där. Nya, moderna arbetssätt för patienters delaktighet,
överenskommelse om och insikt i hur vården ska ske bidrar till detta. Vidare
att vi tar digitala möjligheter till hjälp i rutinärenden som tidsbokning, täta
provtagningar som kan ske i hemmet av patienten själv, digitala kallelser och
att patienten själv bidrar med underlag till sin journal samt att
röstigenkänning kan avlasta de medicinska sekreterarna. Videobesök ökar i våra
egna kanaler. Allt detta ger avsevärt mer resurser till själva vården och
dialog om förebyggande hälsovård.
Fast vårdkontakt är och ska vara tryggheten för kroniker
och patienter med allvarlig sjukdom i vardagen, där samordning av flera
vårdgivare behövs. Den fasta vårdkontakten är lotsen som har koll på vårdplan,
behandling och provtagning och som patienten håller kontakt med löpande och
vice versa. Fast vårdkontakt ska vara namngiven i vårdplanen.
Jag är övertygad om att flera regioner framöver även kommer
att vara ”avundsjuka” på vår decentraliserade infrastruktur när det gäller
vårdcentraler nära invånarna. Detta i en tid då sjukhusens dominerande roll
inom sjukvården omdanas och kompetens förs ut i närsjukvården. Vi ska
naturligtvis utföra så mycket vård som möjligt nära de berörda. Ambulansen är
ingen kollektivtrafik för sköra äldre, utan dessa ska kunna vara trygga i sina
egna boenden med visshet om att kända doktorn kan komma.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar