söndag, juli 01, 2018

Det blåser 2018 jämfört med 2005 och tidigare

Så här skrev jag innan vintern släppt sitt grepp tidigare i år:

Det blåser hårt och SMHI hotar med snöfall kombinerat med fortsatt stark vind. Snön kan bli blöt och tung, säger de. Större delen av dagen har det blåst stark, byig vind. Jag har suttit inne och jobbat vid datorn i lugn och ro 2018.

Det hade inte sett likadant ut år 2004, kan jag intyga. Då hade jag gjort flera förberedelser redan kvällen innan. Både manuell väckarklocka och klockradio ställda på väckning, ficklampa inom räckhåll vid sängen, noggrann koll på var tändstickor och stearinljus finns, kallt vatten upphällt i kärl till morgontoaletten samt hett tevatten i termos till frukosten.

Våren 2005 fick vi elledningarna nedgrävda i det finmaskiga elnätet. Detta var projekterat redan året före stormen Gudrun. Samtidigt ligger ett viktigt sågverk längs det lite grövre elnätet som matar åt vårt håll. Enbart några få gånger sedan våren 2005 har vi haft korta strömavbrott på ca en halvtimme. Tidigare försvann elen varje gång så fort det blåste till lite grand.

Men efter nedgrävningen av elen tog det cirka ett och ett halvt år innan jag vågade låta bli förberedelser kvällen innan, vid minsta vindvarning. Så djupt rotad var vanan vid kassa elledningar och dåligt röjda ledningsgator.

När vi byggde vårt egna fibernät för snabbt bredband för några år sedan, Strongnet och Älmeboda fiber, grävde vi ner ytterligare flera mil av det nära elnätet samtidigt. Dessa investeringar och inflyttningen till socknen visar att det är drag i den gröna miljön just nu. 

Vi välkomnade massor av nyinflyttade samt en och annan återflyttare i söndags i bygdegården. Det känns oerhört positivt. Strongnet fibernäts motto är fyllda rör, fyllda hus, och vi har plats för flera. Det känns som om vi är på helt rätt väg med rätt och jämlika förutsättningar.

Ikväll har jag trots allt flyttat undan bilen, så att inte någon trädgren ska falla över den. Denna förberedelse räcker numera hos mig vid vindökning på rena rama landsbygden.

Inga kommentarer: