torsdag, september 12, 2013

Hög tid för höjt reseavdrag

Under flera år har nivån för reseavdrag för bil vid arbetspendling legat stilla på 18,50 kr per mil. Samtidigt har kostnaderna för bilägande och bilåkning ökat, liksom gränsen för hur mycket man först själv måste lägga på pendling innan man kan yrka avdrag i deklarationen. Detta ger ett allt större gap mellan utgifter och avdrag för den som inte har kollektivtrafik runt knuten. Vi som bor så har dessutom alla fritidsresor att göra utan kollektivtrafik, medan den som har ett månadskort för kollektivtrafik även kan använda detta på fritiden. Vi som ser hela Sverige, inser att denna ökning av gapet mellan kostnader och avdrag inte är hållbar i längden! Det handlar inte om att i miljöns namn bekämpa nödvändig bilkörning, utan om att byta ut bränsle och bilmodeller till miljövänliga varor. Om vi ska kunna fortsätta bo och verka över hela landet, bör även reseavdraget följa med kostnadsutvecklingen. Jag efterlyser därför en modell för reseavdraget som följer med kostnads-utvecklingen. Först bör avdraget lyftas till en nivå i förhållande till hur länge avdraget legat stilla, trots att gränsen för att få göra avdrag höjts. Därefter vill jag att avdraget knyts till lämpligt index, och därmed följer detta index utan att nya politiska beslut behöver fattas vid varje separat tillfälle. Det bör gå att få majoritet för att kunna fatta ett sådant långsiktigt beslut för Småortssverige och landsbygden. Se hela Sverige!

Inga kommentarer: