Visar inlägg med etikett bredband. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett bredband. Visa alla inlägg

fredag, oktober 23, 2020

Folket går före – när kommer resultat från regeringen?!

 Från Finland kommer nu rapport att flytt sker från större städer till mindre orter och landsbygd som en insikt av Corona. Här i Sverige var trenden redan påbörjad före Corona, men nu är intresset för att vistas i naturen samt bo och verka utanför storstäderna på rejäl uppgång. Folk har upptäckt att det är hälsosammare att bo glesare, ha mindre stress, kunna odla lite till husbehov och ha närmre till återhämtning och njutning i naturen. Corona har helt enkelt gett Gröna vågen 2.0 en ordentlig skjuts framåt. Ett påtagligt bevis är årets huspriser i vår region. I stället för att sjunka har landsbygden sett hur häpnadsväckande summor betalas för hus i gott läge.

Statens landsbygdsutredning från 2017 radar upp hela 75 olika förslag för att stärka och underlätta landsbygdens utveckling i vårt land. I år, då regeringen är halvvägs genom mandatperioden, har organisationen Hela Sverige ska leva i en rapport granskat i hur hög grad de 75 förslagen är genomförda respektive bearbetade. Det är tyvärr nedslående läsning. Frågor har ställts till departement, myndigheter och statliga verk för att få fram rapporten. Enbart tre (3) av förslagen är genomförda. Ett trettiotal är delvis berörda, oftast genom att tillsätta en utredning. Detta betyder att hittills är mer än hälften lämnade åt sitt öde. Samtidigt vet vi att den statliga landsbygdsutredningen tydligt framhöll att det är viktigt att samtliga punkter genomförs.

De tre punkter som anses genomförda handlar om snabbt bredband i hela landet och kulturspridning på landsbygd. Samtidigt, som jag tidigare berättat, är medlen till utbyggnad av snabbt bredband i hela landet mikroskopiska för att målen ska kunna nås. Detta framgår i en annan rapport från Hela Sverige ska leva. Samtidigt går vi nu över till mer digitalt arbete, konferenser och utbildning. Naturligtvis behåller vi detta digitala arbetssätt även efter Corona. Då behöver hela landet vara rustat. Det sparar miljön.

Att på olika sätt underlätta för byggnation på ren landsbygd, att underhålla och uppgradera vägar, att förbättra järnvägens kapacitet liksom fortsatt ökad täckning av både mobiltelefoni och snabbt bredband är avgörande. Samhällsservice inom räckhåll. Vi ska kunna bo och verka där vi önskar och mår väl av, inte där myndigheter pekar ut.

Under pandemin har det också blivit övertydligt för det stora flertalet att vi behöver bli mer självförsörjande i landet när det gäller varor i allmänhet och livsmedel i synnerhet. Lant- och skogsbrukssektorn är en av våra stoltheter i Sverige. Vi har kommit långt i den gröna omställningen och har stor respekt för naturen. Makten över den egna markens och skogens värde är grundläggande.

Vi behöver ha beredskap för denna önskade omställning från storstäderna ut i landet, beredskap för att kunna omfamna Gröna vågen 2.0. Mycket kan vi göra ute i kommuner och regioner, men inte allt. Lagstiftning sker i Riksdagen och regeringen ger direktiv till myndigheter och verk. Med denna hälsosamma trend minskar också risken för infarkt i storstäderna både vad gäller infrastruktur och boende. Det ligger alltså både i den lilla och stora bygdens intresse att regeringen får tummen ur och ser till att landsbygdsutredningens punkter aktivt genomförs. Det känns som nu eller aldrig – faktiskt med hjälp av Corona.

fredag, april 24, 2020

Tondövheten är total hos Jordbruksverket!


Mitt i brinnande viruspandemi, då digitala redskap används och uppskattas mer än någonsin i hela landet, går Jordbruksverket ut med ett pressmeddelande som inleds så här:

”Stopp för vissa stöd inom landsbygdsprogrammet
Intresset för miljöersättningarna, där den största är ersättningen till betesmarker och slåtterängar, har varit större än vad vi har beräknat. För att säkra att det finns pengar till miljöersättningarna stoppar Jordbruksverket vissa stöd inom landsbygdsprogrammet från och med 9 april. Det gäller främst projektstöd som till exempel bredband och andra stöd för utveckling av landsbygden. Pengarna försvinner alltså inte ur landsbygdsprogrammet. Stoppet innebär att cirka 500 miljoner kronor dras in från projekt- och företagsstöd.”

Samma vecka har Hela Sverige ska leva kommit med sin färska rapport om bredbandsutbyggnaden. I den konstaterar Post- och Telestyrelsen att det fattas hela 97 % av medlen för att nå statens bredbandsmål.

Tondövheten inom Jordbruksverket är total! När hela landet är som mest beroende av snabbt bredband för hälso- och sjukvård, utbildning, företagande, nätverkande av olika slag, och folk i gemen verkligen upptäcker användbarheten, då slår det statliga verket stopp. Vad sänder detta för signaler till alla som jobbar för att bygga ut fibernät och utveckla bygden? Vad sänder detta för signaler till dem som redan nu bor och verkar där, liksom för dem som nyss upptäckt att storstaden kanske inte är himmelriket på jorden? Vi har egentligen en gröna vågen 2.0 som pågår.

Missförstå mig rätt – jag älskar slåtterängar och betesmarker! Är både uppvuxen där och bor även nu med sådana marker runt mig. Men de är lättare att hålla igång med ideella krafter och betande djur. Att anlägga fibernät är mycket kostsamt även med ideella krafter. Tro mig – vi i Tingsryds kommun vet, för vi har gjort just det.

Nu måste regeringen helt enkelt ta sitt statliga verk i örat och säga gör om gör rätt! Centerpartiet trycker på redan i frågan och det är bra. Detta land ska hålla ihop och gå framåt, då är snabbt bredband en avgörande infrastruktur precis som planen är.

Ett oskrivet blad av framtidstro


Mitt i avkoppling och samvaro kring helgerna har vi också vänt blad i kalendern. Vi har tackat 2010-talet för god kamp och tagit oss an ett nytt decennium, med olika förväntningar. Jag funderar över vad jag vill se under 2020 och de närmaste par åren.

Främst önskar jag naturligtvis hälsa och glädje för barn och barnbarn med familjer. De är ju framtiden. I min hemsocken Älmeboda välkomnar vi de nyfödda så här års med ett lokalt barnbidrag samt numera även en barnbok där någon form av funktionsvariation förekommer i berättelsen och på bild. Det är ett sätt för föreningar och företag att visa att bygden vill framåt. I år firar vi 20 år med lokala barnbidraget. Vi har också en stipendiefond för ungdomar härifrån som studerar vidare på heltid. Den är instiftad av en lyckosam emigrant redan i början på 1950-talet. Det är ett sätt att lyfta studenter framåt i all enkelhet.

Jag grunnar på vad det faktum att barnkonventionen nu blir svensk lag kan komma att innebära, inte bara för mina egna barnbarn utan för alla barn i landet. Jag hoppas verkligen att barn och ungas röster kommer att bli mera lyssnade till samt få spela större roll i deras egna angelägenheter och i samhället i stort.

Fiberutbyggnaden i Tingsryds kommun och ambitionen att i stort sett alla som vill ska kunna nå ett stamnät med snabbt bredband är på gång att realiseras. I Älmeboda socken ansluter vi enstaka kunder nära stamnätet. Den ena fiberföreningen hjälper nu till att sudda ut vita fläckar i Linneryds socken. Snart är samtliga kommunala lägenheter anslutna till fiber över hela kommunen. Detta är en jämlikhetsreform och en förutsättning för att företagande och studier ska kunna ske runtom i kommunen, men också vård och omsorg.

När det gäller hälso- och sjukvård, som jag är förtroendevald inom, hoppas jag oändligt mycket på stärkandet av och utvecklingen inom den nära vården. Den ska ha vårdcentralerna som nav, med djup samverkan med främst kommunal hemsjukvård och ambulans. Den måste bli tillräckligt attraktiv och nytänkande för att ha kompetens att serva sina upptagningsområden efter invånarnas och de listades behov. Du ska bli smidigt omhändertagen av din vårdcentral antingen på plats eller i hemmet. Det är oerhört viktigt att den nya nära vården finner sina former mycket snart. Därefter ska innehållet i det nya sjukhuset i Växjö både planeras och dimensionernas. Partierna är överens om riktningen.

I Tingsryd har jag förmånen att vara med om utvecklingen av våra kommunala bostäder. Där har vi ett spännande pilotprojekt inom nybyggnad på gång, som ska ge hyreslägenheter folk i olika åldrar har råd att bo i. Samtidigt gör vi absolut inte avkall på kvalitet eller estetik. På Tingsmålavägen i Tingsryd uppför vi tolv lägenheter i olika storlekar i en första etapp, med plats för två ytterligare etapper. Planen är att bygga bra bostäder till lägsta möjliga kostnad till stor del med egen personal, sedan grund, rördragning och stomme är klara. På så sätt utnyttjar vi tiden bättre. Mot slutet av 2020 har vi facit. Min framtidstro är många studiebesök samt nöjda hyresgäster.

Detta är mina närmaste framtidsfunderingar förutom kulturen. (Den behöver en egen artikel.) Vilka är dina?

söndag, juni 09, 2019

Landsbygd som lyfter


Ideella krafter

Engagemang, ideellt arbete, vision kombinerat med talang visar att inget är omöjligt. Bandylaget Åby/Tjureda gjorde det näst intill omöjliga – avancerade till elitserien i bandy. Grattis! Alstermo har länets bästa handbollslag och FK Älmeboda Linneryd har ett fotbollslag som gått upp i divi-sion 2. Det finns säkert många fler exempel på socknar och idrott.

I Tingsryd har vi en konsertförening uppmärksammad på nationell nivå. Vi får ta del av världsstjärnor inom främst klassisk musik under året, och dessa lysande artister trivs och kommer gärna tillbaka. Allt bygger på ideellt arbete och engagemang. I Tagaborg, en bit utanför Markaryd, erbjuds också fantastiska musikframträdanden sommartid. Det ges festivaler, marknader drivs år efter år och teater erbjuds runtom i länet med hjälp av ideellt drivna teater-föreningar. Föreställningarna sker ofta i bygdegårdar och andra samlingslokaler skötta av frivilliga krafter. Samverkan sker med studieförbund med lokal förankring.

I min kommun, liksom i flera andra, har vi även byggt fibernät ideellt på landsbygden. I Tingsryd har byanäten gått före både kommunen och ortcentrum. Detta är för att vi ska kunna bo, verka, studera och åldras på samma villkor som i stan när det gäller bredband.

Nu ser vi dessutom en ny grön våg 2.0 som innebär att folk söker sig till boende på ren landsbygd, för att kunna odla i egen täppa och gärna ha några husdjur. En del har jobb som är helt oberoende av platsen det sköts ifrån, en del driver eget företag, en del har jobbet här ute och en del pendlar. Ren luft, tystnad, fågelkvitter, vattendrag och trädens sus ger livskvalitet.

Vi på landsbygden lyfter, precis som humlan. Vi utvecklar av egen kraft. Underlätta och uppmuntra gärna vårt engagemang. Det ger så otroligt mycket för ringa peng. Lägg inte krokben – varken vad gäller regelverk eller genom att dra in ringa stöd. Det är att skjuta sig själv i foten. Ideellt engagemang svetsar samman och ger attraktivitet till bygden.

söndag, juli 01, 2018

Det blåser 2018 jämfört med 2005 och tidigare

Så här skrev jag innan vintern släppt sitt grepp tidigare i år:

Det blåser hårt och SMHI hotar med snöfall kombinerat med fortsatt stark vind. Snön kan bli blöt och tung, säger de. Större delen av dagen har det blåst stark, byig vind. Jag har suttit inne och jobbat vid datorn i lugn och ro 2018.

Det hade inte sett likadant ut år 2004, kan jag intyga. Då hade jag gjort flera förberedelser redan kvällen innan. Både manuell väckarklocka och klockradio ställda på väckning, ficklampa inom räckhåll vid sängen, noggrann koll på var tändstickor och stearinljus finns, kallt vatten upphällt i kärl till morgontoaletten samt hett tevatten i termos till frukosten.

Våren 2005 fick vi elledningarna nedgrävda i det finmaskiga elnätet. Detta var projekterat redan året före stormen Gudrun. Samtidigt ligger ett viktigt sågverk längs det lite grövre elnätet som matar åt vårt håll. Enbart några få gånger sedan våren 2005 har vi haft korta strömavbrott på ca en halvtimme. Tidigare försvann elen varje gång så fort det blåste till lite grand.

Men efter nedgrävningen av elen tog det cirka ett och ett halvt år innan jag vågade låta bli förberedelser kvällen innan, vid minsta vindvarning. Så djupt rotad var vanan vid kassa elledningar och dåligt röjda ledningsgator.

När vi byggde vårt egna fibernät för snabbt bredband för några år sedan, Strongnet och Älmeboda fiber, grävde vi ner ytterligare flera mil av det nära elnätet samtidigt. Dessa investeringar och inflyttningen till socknen visar att det är drag i den gröna miljön just nu. 

Vi välkomnade massor av nyinflyttade samt en och annan återflyttare i söndags i bygdegården. Det känns oerhört positivt. Strongnet fibernäts motto är fyllda rör, fyllda hus, och vi har plats för flera. Det känns som om vi är på helt rätt väg med rätt och jämlika förutsättningar.

Ikväll har jag trots allt flyttat undan bilen, så att inte någon trädgren ska falla över den. Denna förberedelse räcker numera hos mig vid vindökning på rena rama landsbygden.

lördag, december 19, 2009

Ärligt talat!

Om du hade 10 000 kr att köpa aktier för, skulle du då investera dem i ett företag som gått med plus eller ett som gått med minus under mer än överskådlig tid? Nä, jag trodde väl det!
Nu har vår (södra Småland) region fått avstå bredbandspengar och vägpengar till Trollhättan för att de skulle klå Opel i kampen om att få tillverka en bilmodell. Jag slår vad om att detta förfarande upprepas nu när Trollhättan ska hjälpas en gång till! Jag menar inte att vi ska vara osolidariska i nuläget, men att hålla förlustföretag under armarna med andras pengar är inte så jag vill använda skattemedel.

Nu önskar jag Trollhättan med omnejd lycka till med omställningen till produktion som världen och folk behöver. Kompetensen finns! Jämför med försvarsnedläggningar som gett sina bygder nya perspektiv och trygg framtid. Se framåt!
Däremot anser jag att timingen när det gäller att ge besked före julledighet är urusel personalpolitik!

lördag, november 07, 2009

Fokus huvudstad och landsbygd

Har just varit på studiebesök i Köpenhamns hälso- och sjukvård. Mycket intressant! På Rigshospitalet studerade vi främst deras kvalitetsarbete, där de jobbar med ackreditering och utomstående granskning vart tredje år. Vi besökte också ett Legehus/privat vårdcentral i danska huvudstaden. Det gav faktiskt ännu mer input om hur vi lättare skulle kunna behålla patienterna inom närsjukvården, där alla parter blir vinnare. En av resans deltagare drabbades av ofrivillig hospitering - blev påkörd av rask cyklist, bröt lårbenshalsen och fick uppleva operation och vård på mycket nära håll. Jag hoppas innerligt hon mår bättre nu och är på väg hem!

Väl hemma hos mig igen läser jag i Dagens Industri om att Telia redan nästa år aktivt monterar ned delar av kopparnätet. Verkligen tur då att alla byanät är på G eller i G! Se www.strongnet.se

tisdag, november 03, 2009

Vårt byanät får draghjälp

Åsa Torstensson presenterar idag regeringens framtidsplaner för bredband här:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/02/hela-sverige-ska-ha-bredband-i-varldsklass
Jag välkomnar alla initiativ som stöder landsbygdsutveckling!

onsdag, oktober 14, 2009

Äkta bredband med fiber! Strongnet!

Nu börjar en gemensam ansträngning att bygga äkta bredband med fiberkabel i en bygd med vacklande mobilt "bredband" - en bygd som Telia och andra s k marknadskrafter valt bort. T o m hotat att ta ner kopparnätet lite i sänder - precis som skedde efter stormarna Gudrun och Per. Här (på landsbygden) finns entreprenörer, företag, pendlare som kan vilja jobba någon dag i veckan hemifrån, familjer med barn och ungdomar, distansstuderande m fl. Och ALLA vill ha säker förbindelse med omvärlden även i framtiden.
Vi måste helt enkelt ta saken i våra egna händer, och därför har vi skapat Strongnet Ek. För.

Mycket snart kan du följa vårt arbete på www.strongnet.se Först gäller det att informera och få många fler än själva styrelsen rejält intresserade. Det här ska verkligen bli spännande! Det kostar i arbete och pengar, men det ger ett ännu högre värde dagligdags till oss, till trakten och till våra fastigheter.
Håll tummarna för att det går vägen - hela vägen!