Visar inlägg med etikett byanät. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett byanät. Visa alla inlägg

söndag, juni 09, 2019

Landsbygd som lyfter


Ideella krafter

Engagemang, ideellt arbete, vision kombinerat med talang visar att inget är omöjligt. Bandylaget Åby/Tjureda gjorde det näst intill omöjliga – avancerade till elitserien i bandy. Grattis! Alstermo har länets bästa handbollslag och FK Älmeboda Linneryd har ett fotbollslag som gått upp i divi-sion 2. Det finns säkert många fler exempel på socknar och idrott.

I Tingsryd har vi en konsertförening uppmärksammad på nationell nivå. Vi får ta del av världsstjärnor inom främst klassisk musik under året, och dessa lysande artister trivs och kommer gärna tillbaka. Allt bygger på ideellt arbete och engagemang. I Tagaborg, en bit utanför Markaryd, erbjuds också fantastiska musikframträdanden sommartid. Det ges festivaler, marknader drivs år efter år och teater erbjuds runtom i länet med hjälp av ideellt drivna teater-föreningar. Föreställningarna sker ofta i bygdegårdar och andra samlingslokaler skötta av frivilliga krafter. Samverkan sker med studieförbund med lokal förankring.

I min kommun, liksom i flera andra, har vi även byggt fibernät ideellt på landsbygden. I Tingsryd har byanäten gått före både kommunen och ortcentrum. Detta är för att vi ska kunna bo, verka, studera och åldras på samma villkor som i stan när det gäller bredband.

Nu ser vi dessutom en ny grön våg 2.0 som innebär att folk söker sig till boende på ren landsbygd, för att kunna odla i egen täppa och gärna ha några husdjur. En del har jobb som är helt oberoende av platsen det sköts ifrån, en del driver eget företag, en del har jobbet här ute och en del pendlar. Ren luft, tystnad, fågelkvitter, vattendrag och trädens sus ger livskvalitet.

Vi på landsbygden lyfter, precis som humlan. Vi utvecklar av egen kraft. Underlätta och uppmuntra gärna vårt engagemang. Det ger så otroligt mycket för ringa peng. Lägg inte krokben – varken vad gäller regelverk eller genom att dra in ringa stöd. Det är att skjuta sig själv i foten. Ideellt engagemang svetsar samman och ger attraktivitet till bygden.

söndag, december 13, 2009

Nu går det fort!

Redan Lucia! Nyss första advent, sedan Nobel och den hann jag inte alls följa på TV, men idag har jag i alla fall både sett och hört Sveriges Lucia från Växjö domkyrka. Mysigt!
Håller tummarna för att klimatkonferensen i Köpenhamn ska komma fram till bindande avtal med substans. Annars är det jobb, jobb som gäller - biblioteksutveckling.
Byanät med fiber avancerar. Operation vidtalning pågår under helgerna.

lördag, november 07, 2009

Fokus huvudstad och landsbygd

Har just varit på studiebesök i Köpenhamns hälso- och sjukvård. Mycket intressant! På Rigshospitalet studerade vi främst deras kvalitetsarbete, där de jobbar med ackreditering och utomstående granskning vart tredje år. Vi besökte också ett Legehus/privat vårdcentral i danska huvudstaden. Det gav faktiskt ännu mer input om hur vi lättare skulle kunna behålla patienterna inom närsjukvården, där alla parter blir vinnare. En av resans deltagare drabbades av ofrivillig hospitering - blev påkörd av rask cyklist, bröt lårbenshalsen och fick uppleva operation och vård på mycket nära håll. Jag hoppas innerligt hon mår bättre nu och är på väg hem!

Väl hemma hos mig igen läser jag i Dagens Industri om att Telia redan nästa år aktivt monterar ned delar av kopparnätet. Verkligen tur då att alla byanät är på G eller i G! Se www.strongnet.se

tisdag, november 03, 2009

Vårt byanät får draghjälp

Åsa Torstensson presenterar idag regeringens framtidsplaner för bredband här:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/02/hela-sverige-ska-ha-bredband-i-varldsklass
Jag välkomnar alla initiativ som stöder landsbygdsutveckling!